Algoritmerna verkar missa den goda affären

Varför köpa det man redan har köpt? Den nätbaserade reklamen missar ofta målet.

Krönika 14 december 2020 06:08
Detta är en ledarkrönika. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

Börjar du också att tröttna på alla erbjudanden över internet? Mig står de upp i halsen. Det är inte bara volymen reklam över nätet som tröttar – det är lika mycket dumheten och enformigheten, bristen på kreativitet.

 

Cookies, som vi måste godkänna allt oftare när vi söker något på nätet, sägs bidra till kundservicen. Men gör de det? I princip ska det gå till så här: de säljande företagen samlar information från våra digitala avtryck så att deras databaser lättare kan hitta det just jag är intresserad av.

Ett problem med detta system är att varje individ får massor av reklam för varor man just har köpt. Själv köpte jag för en tid sedan ett växthus – det första jag köpt under mina 74 år. Gissa vad jag fick massiv daglig reklam för, i månader efter växthusköpet? Precis, mängder med växthus! På längden och tvären.

 

Det är i allt högre grad säljrobotar, algoritmer och databaser som försöker styra vad jag ska hitta på nätet. När jag själv tydligt talar om vad jag söker för information hamnar jag ofta på något helt annat. Det är ibland med svårighet som jag lyckas hitta det faktiskt jag söker. 

 

Vissa saker köper vi sällan, andra ofta. Att vi redan har köpt något är inte svar på vad vi behöver köpa härnäst. Här lämnar nätets säljargument mycket att önska. Det är säljare av ”krängartypen” som dominerar de här hetsiga näterbjudandena. Kunden prackas på sådant som, vilket även säljaren inser, aldrig kommer att ge något kundvärde. 

När du söker en tydligt definierad information på nätet, så kan man tycka att algoritmerna och deras ”hussar” borde sträva efter att ge dig just den informationen. I stället får du mängder av för dig ointressant information som någon har betalat extra för att komma före med. Så om ”din” potentiella leverantör bara betalat normal annonskostnad, då får du leta vidare utan någon sökhjälp.

 

Här finns det mycket potential för utveckling av affärsidéer och affärsmodeller. Små företag bör sträva efter det egna, det särpräglade. Konkurrera med de stora spelarna med eget innehåll, inte bara genom att följa den automatiserade strömmen. 

Tänk, hela tiden finns det tydligen en skarp tidspress på alla dessa ”erbjudanden”. Passa på före den 23:e och få X på köpet. ”Tjäna” 500 kr på att boka redan nu! Hur länge tror vi på att det är bråttom, egentligen? Ta tid att välja. Tänk igenom vad du vill ha. 

Nu har vi just genomlevt den svarta fredagen som blivit svart vecka när alla rabatterbjudanden kulminerar. Ta ett steg till. Varför inte satsa direkt på ett ”svart år” – med ständigt hyggliga priser?

 

Tommy Jansson är utvecklingskonsult från Stigtomta. Han medverkar som fristående krönikör i SN.


Ämnen du kan följa