Algoritmerna verkar missa den goda affÀren

Varför köpa det man redan har köpt? Den nÀtbaserade reklamen missar ofta mÄlet.

Foto:

Krönika2020-12-14 06:08
Detta Àr en ledarkrönika. SN:s ledarsida delar Centerpartiets vÀrderingar.

Börjar du ocksĂ„ att tröttna pĂ„ alla erbjudanden över internet? Mig stĂ„r de upp i halsen. Det Ă€r inte bara volymen reklam över nĂ€tet som tröttar – det Ă€r lika mycket dumheten och enformigheten, bristen pĂ„ kreativitet.

Cookies, som vi mÄste godkÀnna allt oftare nÀr vi söker nÄgot pÄ nÀtet, sÀgs bidra till kundservicen. Men gör de det? I princip ska det gÄ till sÄ hÀr: de sÀljande företagen samlar information frÄn vÄra digitala avtryck sÄ att deras databaser lÀttare kan hitta det just jag Àr intresserad av.

Ett problem med detta system Ă€r att varje individ fĂ„r massor av reklam för varor man just har köpt. SjĂ€lv köpte jag för en tid sedan ett vĂ€xthus – det första jag köpt under mina 74 Ă„r. Gissa vad jag fick massiv daglig reklam för, i mĂ„nader efter vĂ€xthusköpet? Precis, mĂ€ngder med vĂ€xthus! PĂ„ lĂ€ngden och tvĂ€ren.

Det Ă€r i allt högre grad sĂ€ljrobotar, algoritmer och databaser som försöker styra vad jag ska hitta pĂ„ nĂ€tet. NĂ€r jag sjĂ€lv tydligt talar om vad jag söker för information hamnar jag ofta pĂ„ nĂ„got helt annat. Det Ă€r ibland med svĂ„righet som jag lyckas hitta det faktiskt jag söker. 

Vissa saker köper vi sĂ€llan, andra ofta. Att vi redan har köpt nĂ„got Ă€r inte svar pĂ„ vad vi behöver köpa hĂ€rnĂ€st. HĂ€r lĂ€mnar nĂ€tets sĂ€ljargument mycket att önska. Det Ă€r sĂ€ljare av ”krĂ€ngartypen” som dominerar de hĂ€r hetsiga nĂ€terbjudandena. Kunden prackas pĂ„ sĂ„dant som, vilket Ă€ven sĂ€ljaren inser, aldrig kommer att ge nĂ„got kundvĂ€rde. 

NĂ€r du söker en tydligt definierad information pĂ„ nĂ€tet, sĂ„ kan man tycka att algoritmerna och deras ”hussar” borde strĂ€va efter att ge dig just den informationen. I stĂ€llet fĂ„r du mĂ€ngder av för dig ointressant information som nĂ„gon har betalat extra för att komma före med. SĂ„ om ”din” potentiella leverantör bara betalat normal annonskostnad, dĂ„ fĂ„r du leta vidare utan nĂ„gon sökhjĂ€lp.

HĂ€r finns det mycket potential för utveckling av affĂ€rsidĂ©er och affĂ€rsmodeller. SmĂ„ företag bör strĂ€va efter det egna, det sĂ€rprĂ€glade. Konkurrera med de stora spelarna med eget innehĂ„ll, inte bara genom att följa den automatiserade strömmen. 

TĂ€nk, hela tiden finns det tydligen en skarp tidspress pĂ„ alla dessa ”erbjudanden”. Passa pĂ„ före den 23:e och fĂ„ X pĂ„ köpet. ”TjĂ€na” 500 kr pĂ„ att boka redan nu! Hur lĂ€nge tror vi pĂ„ att det Ă€r brĂ„ttom, egentligen? Ta tid att vĂ€lja. TĂ€nk igenom vad du vill ha. 

Nu har vi just genomlevt den svarta fredagen som blivit svart vecka nĂ€r alla rabatterbjudanden kulminerar. Ta ett steg till. Varför inte satsa direkt pĂ„ ett ”svart Ă„r” – med stĂ€ndigt hyggliga priser?

Tommy Jansson Àr utvecklingskonsult frÄn Stigtomta. Han medverkar som fristÄende krönikör i SN.