Blir dyrare tågbiljetter droppen som urholkar stenen?

De som pendlar med Mälartågen kan inte lita på att tågen går alls eller i tid. Höjda biljettrpriser kan därför få pendlarna att välja bilen i stället.

De som pendlar med Mälartågen kan inte lita på att tågen går alls eller i tid. Höjda biljettrpriser kan därför få pendlarna att välja bilen i stället.

Foto: Oscar Söderman

Krönika2023-11-09 11:35
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det blir dyrare att åka med buss och tåg framöver. För resenärerna som åker med Sörmlandstrafik är det inte särskilt förvånande. Biljettpriserna höjs med jämna mellanrum. De som reser med Mälartåget och köper Movingo-biljetter är desto mer ovana. Biljettpriserna har, med undantag för mindre justeringar, inte höjts sedan starten 2017. Men nu är det dags. 

Mälartågen körs av företaget MTR på uppdrag av bolaget Mälardalstrafik, som ägs av regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro och Östergötland.  Nästan alla regioner kämpar just nu med att få ihop ekonomin. Allra sämst går det för Region Sörmland, Region Örebro län och Region Östergötland. 

Mälardalstrafiks ägare måste därför hålla i varje skattekrona. Men på grund av ökade kostnader behöver bolaget mer pengar. Det kan be att få mer pengar från sina ägare och/eller höja biljettpriserna. Mälardalstrafik har valt att enbart höja priserna. Godkänner samtliga ägarregioner bolagets förslag höjs priset för en periodbiljett med 7,5 procent och en enkelbiljett med 5 procent den 9 januari nästa år. 

Att biljettpriserna höjs efter sex år är i sig inte så mycket att orda om. Särskilt inte med tanke på att ägarna, enligt nästa års budget, använder skattepengar för att subventionera bolagets verksamhet (trafik och biljetter) med cirka 40 procent.

Men det finns ett uppenbart problem: kunderna kan inte lita på att tågen går – i tid eller alls. MTR som kör tågen har lovat runt och hållit tunt. Pendlarlivet präglas av indragna avgångar, förseningar och inställda tåg. För resenärerna innebär det ökad stress och frustration. Det blir svårt och ibland omöjligt att få vardagen att funka. 

Eskilstuna-Kurirens S-krönikör Fredrik Pettersson konstaterar träffsäkert att det enda Mälartåg lyckas riktigt bra med är att vara en spårbunden reklampelare för bilismen  (17/10). Mälardalstrafik inser att kundernas tålamod är på upphällningen. Inför biljettprishöjningen har bolaget därför testat hur olika höjningar av priset påverkar efterfrågan. En höjning med 5 respektive 7,5 procent ”bedöms balansera ett övergripande verksamhetsperspektiv då det tar hänsyn till Mälardalstrafiks mål om nöjda kunder, attraktiva tjänster och en ekonomi i balans.”

Det återstår att se vilka effekter höjningarna faktiskt får för efterfrågan när de genomförs. 

En liten tröst för kunderna är att Mälardalstrafik också tycks ha fått nog av MTR:s krumbuktande och undanflykter. Nyligen publicerade bolaget ett förhandsmeddelande i EU:s webbtidning TED om att en ny trafikupphandling kan komma att genomföras innan MTR:s löper ut 2029. Upphandlingar görs dock inte i en handvändning. En ny operatör kan tidigast ta över trafiken i december 2026. 

Hur många kunder finns kvar då? 

Emma Wange är politisk redaktör för oberoende liberala Eskilstuna-Kuriren och Strengnäs Tidning.