När klickade du senast på ett OK till cookies? Eller mera intressant: hur många sådana klick har du gjort i dag? Eller i går? Tio eller kanske 20 gånger, varav vissa fler än en gång.
Som medborgare och konsumenter blir vi alltmer beroende av digitala system och ”sociala” medier. Värst beroende blir småföretagarna på landsbygden. När man driver företag på landet borde kommunikationssystemen ha en reserv när något slutar att fungera.
Förr i tiden, det vill säga för några år sedan, fanns den fasta telefonin kvar parallellt med det mobila nätet. När det ena systemet ”dog” eller saknade räckvidd hade man tillgång till en reserv. Man kunde då kontakta ”kundservice” eller reparatör via det telefonsystem som fungerar.
När nu Telia enligt politisk order har rullat ihop de gamla telefontrådarna och skickat dem till metallåtervinning, finns bara det mobila nätet kvar. När då det enda telefonnätet också slutar att fungera har vi som kunder och användare ingen väg att kontakta service/reparation. De senaste gångerna vi råkat ut för telefonstrul har det inte funnits någon tillgänglig kanal för felanmälan. Vid det senaste strulet för någon vecka sedan talade datorn om att vi hade nummer 88 i kön och att det skulle dröja cirka 3 timmar att komma fram!
Man förväntas vara tacksam för att man över huvud taget har en kö att stå i.
Det går inte att ersätta service och ett bra bemötande med digitalisering. Per definition betyder ordet digitalisering ”sifferrepresentation”, det vill säga att all information enbart består av siffrorna 0 (noll) och 1(ett). När man översätter vanliga tecken digitalt blir det alltså en lång radda ettor och nollor.
Våra mänskliga sinnen är dock för alltid analoga vilket betyder att vi är rustade för att förstå alla siffror mellan 0 och oändligt. Vi läser till exempel snabbare av en analog klocka med visare än en digital klocka med rullande siffror.
När sedan alla tecken digitaliserats kan man enkelt processa dem i vilket syfte som helst. Det är här som digitaliseringens förtjänster ligger. Det går att göra om musiken från en orkester till ettor och nollor in på en CD-skiva eller ett USB-minne för att sedan efter lagring och hantering återskapa den ursprungliga, analoga musiken för vår hörsel.
Den digitala tekniken har kommit för att stanna men som vid tidigare teknikskiften måste den hållas efter. En tränad digital skurk, en hacker, kan ställa till med oerhörda problem genom att nästla sig in i känsliga datasystem. Men för oss vanliga medborgare är det tillräckligt med en underbemannad kundservice-avdelning för att vår dag ska vara förstörd.
För de företag som förstått detta och skaffat en kundservice som är tillräcklig både till kompetens och servicevilja finns en stor möjlighet på marknaden! Gör något av den!
Tommy Jansson, Nyköping, är utvecklingskonsult. Han medverkar som fristående krönikör i SN.