Ă rets studenter har âsprungit utâ. Nog saknade vi att fĂ„ möta dem alla pĂ„ skolgĂ„rdarna och, nĂ„ja, deras skrĂ„lande sĂ„ng till sin egen Ă€ra frĂ„n lövfyllda lastbilsflak.
Tiden runt examen inkapslar sÄ mÄnga aspekter pÄ livet, och sÄ mÄnga kÀnslor. Liten blir stor, en tid av frihet och oÀndlig framtid. NÄgra korta Är Àr en evighet som formar sÄ mÄnga val i livet framöver. Samtidigt den osÀkerhet som friheten för med sig. Om kunskaperna ska rÀcka till. Eller viljan. Inte nytt under solen, vi vuxna har alla varit dÀr och vet hur det kÀnns.
Fast kanske Ă€r lĂ€get lite annat under denna pandemi. För den oro som ligger i sakens natur, har Ă€nnu större fog för sig för dessa Ă„rs studentkullar. De lĂ„ngsiktiga kunskapseffekterna av distansundervisning kan vi inte överblicka idag â det fĂ„r kommande Ă„rs forskning visa. Och arbetsmarknaden Ă€r tuff, med mĂ„nga som förlorat sina jobb. Men förmĂ„gan och behovet av att drömma och mĂ„la upp möjligheter som ligger framför en, den Ă€r oförminskad Ă€ven för dessa studenter.
Vi kan alla göra nĂ„got för att stötta deras drömmar. Kommunerna kan bistĂ„ med feriearbete och möjlighet att komplettera förlorad kunskap. NĂ€ringslivet kan erbjuda sommarjobb, praktik eller jobb framöver. Och kanske mest av allt â vi vuxna som finns runt de unga kan visa dem att vĂ€gen framĂ„t har varit okĂ€nd, otydlig och lite lĂ€skig i alla tider. Men att den klarnar, förr eller senare. SĂ„ lĂ„t dem vĂ„ga drömma och tĂ€nka stort! Och lĂ„t dem ocksĂ„ göra vad som krĂ€vs för att de ska nĂ„ sina drömmar.
Visa dem att ingen annan kommer att fixa deras framtid, utan att de sjĂ€lva mĂ„ste sĂ€tta sig i förarsĂ€tet, ta ratten och styra dit de vill. Med en frimodig instĂ€llning Ă la Pippi LĂ„ngstrump âDet har jag aldrig provat tidigare, sĂ„ det klarar jag helt sĂ€kert.â Och att det ocksĂ„ Ă€r okej om allt inte gĂ„r enligt plan. Det gör sĂ€llan det i livet, nĂ€mligen. Fast det kan bli vĂ€ldigt bra Ă€ndĂ„.
Sikta mot stjĂ€rnorna, sĂ„ nĂ„r du trĂ€dtopparna, för Ă€ven dĂ€rifrĂ„n Ă€r nog utsikten rĂ€tt schysst. Och lite av Pippis tankesĂ€tt bör de ju redan ha fĂ„tt med sig â av skollagen framgĂ„r att alla elever under hela sin skoltid ska fĂ„ möjligheter att utvecklas till aktiva och kompetenta samhĂ€llsmedborgare genom arbete med entreprenörskap. Ett synsĂ€tt som passar bra vare sig du Ă€r nybakad student, soloföretagare i omstĂ€llning för en tillvaro efter pandemin, eller en kommun som behöver ta höjd för en bĂ€ttre framtid. Ett slags entreprenörens syn pĂ„ livet, som funkar för hela livet!
Anna Lövheim Àr konsult i nÀringslivs- och samhÀllsfrÄgor. Hon medverkar som fristÄende krönikör i SN.