Hur svårt ska det vara att boka en biljett hos SJ?

Överbelastningen står många dyrt.

Foto:

Krönika2022-11-10 12:50
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

"Kunde inte hämta pris". Det står i svart på skärmen. Inte heller denna gång går det att boka biljett ner till Skåne. Hur svårt ska det vara att boka julresa hem till familjen?

För många som jobbar i en annan del av Sverige än där de har sina rötter är tåget ofta förstahandsvalet för resorna till hem till födelseorten. Det är förhållandevis bekvämt och går ofta snabbt – även om skillnaderna är stora i landet. Det är dessutom möjligt att jobba eller underhålla sig själv under resan. Det kan till och med vara trivsamt. Visserligen kan ett och annat knöligt eller stressigt byte förekomma, men det är överkomligt. Alternativen är annars att köra bil eller att ta flyget. Dessa transportsätt har sina fördelar – men klimatskadorna väger tungt till deras nackdel. För de som äger elbil är valet kanske inte lika svårt.

Omställningen från klimatskadligt till klimatvänligt är nödvändig, och utsläppen måste ner. Därför är det viktigt att persontågbolagen gör det lätt för människor att välja dem framför andra transporter. Antalet avgångar, men också att hålla tidsplanen, är sådana saker. Det handlar också om hur användarvänliga bokningssystemen är, och hur snabba de är med att ge rätt information om förseningar och inställda tåg. MTR som kör tågen här i Sörmland har klar förbättringspotential i samtliga kategorier.

Det är just ett sådant bokningssystem jag, och många andra, fastnade i nu på onsdagen. Denna gång var det SJ som var boven i dramat. Även om också Mälartåg verkar ha haft sina problem när den nya tågtidtabellen släpptes

Vanligtvis tycker jag att SJ:s bokningssystem fungerar förhållandevis väl. Informationen om förseningar och inställda tåg är klar och tydlig. Uppgifter var man ska stå på perrongen för att kliva på bolagets egna tåg kan vara svårhittade, men finns ofta tillgängligt i deras app. Priser och avgångar är begripliga, även för resenärer som inte är särskilt vana vid att hantera digitala kanaler. 

SJ:s biljettsläpp för de närmaste månaderna skulle ha skett redan i september. Men när biljetterna väl släpptes på natten mellan tisdag och onsdag blev det tvärstopp. SJ menar att bolaget hade föreberett sig på en hög belastning, men ändå överbelastades systemet.

Många har väntat länge på att planera resan hem över jul och få vill missa chansen att hitta de dagar och tider som passar bäst. Det är inte resenärernas fel att SJ inte har släppt sina tider tidigare. Överbelastningen står många dyrt.

På sikt undergräver den här sortens fadäser förtroendet för tågen. Fler riskerar välja andra mindre klimatvänliga transporter. Det är dåligt också för SJ.

Niklas Otto Olsson är politisk redaktör för liberala Katrineholms-Kuriren.

Det är inte resenärernas fel att SJ inte har släppt sina tider tidigare. Överbelastningen står många dyrt, skriver Niklas Otto Olsson i en krönika.
Det är inte resenärernas fel att SJ inte har släppt sina tider tidigare. Överbelastningen står många dyrt, skriver Niklas Otto Olsson i en krönika.