Skolan behöver behärska mer artificiell intelligens

Artificiell intelligens framväxt har skapat nya problem för skolväsendet. Men med rätt utbildning för lärare kan AI användas för att stärka undervisningen.

AI tar en allt större plats i såväl klassrum som samhället i stort.

AI tar en allt större plats i såväl klassrum som samhället i stort.

Foto:

Krönika2023-01-17 07:30
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Under de senaste veckorna har det rapporterats om att elever runt om i Sverige använt sig av en ny typ av fusk. Det handlar om hur elever tar hjälp av artificiell intelligens (AI) för att skriva prov och inlämningar, bland annat genom tekniken GPT-3. Runt hörnet väntar en än mer avancerad version, GPT-4. Den här typen av AI är inte något som kan göra allt det som mänsklig intelligens kan, men den är formad för att vara väldigt bra på att utföra en specifik uppgift. 

Det här har tagit grund-, gymnasie- och högskolepersonal på sängen. Utbildningsväsendet har inte varit tillräckligt förberett på de följder som den artificiella intelligensens framväxt har medfört. 

Det är förvisso ingen nyhet att nya tider kräver nya typer av kompetenser. Trots detta har inte utbildningen för lärare anpassat sig efter den tid som vi befinner oss i. 

Som lärarstudent har jag, mig veterligen, aldrig stött på ordentliga tips och råd på hur jag ska ta mig an ett klassrum i en värld där AI tar en allt större plats. Det närmaste vi har kommit den typen av utbildning är hur digitala verktyg kan användas i klassrummen. 

För de som går på lärarprogrammen är utbildningen om AI i princip obefintlig. Detta trots att AI tar en, frivilligt och ofrivilligt, allt större plats i såväl klassrum som samhället i stort. 

Lärarutbildningarna är tätt packade med kurser om lite allt möjligt. Allt som oftast är lösningen på olika politiska problem att lärare ska få läsa om det på sin utbildning och i fortbildning. Det är viktigt att ha detta i åtanke när det införs nya kurser på lärarprogrammen. 

Vissa saker och ting blir dock högst angelägna för lärare att få utbildning och fortbildning inom. Kunskaper om AI:s framväxt och dess konsekvenser för skolan är en sådan. 

Genom att lärarstudenter får utbildning och yrkesverksamma lärare får fortbildning om AI kan det underlätta för skolan att få bukt med fusk som elever frestas att använda. Men den artificiella intelligensen kan också användas till utbildningens fördel. Exempelvis inom bedömning av elevtexter och kontroll mot plagiat.

Genom att ge lärare rätt typ av verktyg kan samhället dels skyddas från AI:s negativa konsekvenser, dels värna om dess positiva följder. Det är bara på det sättet som vi kan behålla greppet om utvecklingen, inte bara fly från dess effekter.

Caroline von Seth är lärarstuderande och återkommande ledarskribent i SN.