Snart läser ingen under 20 år tidningar 

För att fortsätta nå yngre generationer är det nödvändigt för traditionella, trovärdiga nyhetskällor som lokaltidningen att modernisera sin nyhetsförmedling.

Den verklighet vi ser i nutid är dock att det är nyhetsmedierna som måste anpassa sig för att nå de unga. Annars riskerar medierna att bli mindre relevanta för den yngre publiken, framtidens beslutsfattare och samhällsbyggare.

Den verklighet vi ser i nutid är dock att det är nyhetsmedierna som måste anpassa sig för att nå de unga. Annars riskerar medierna att bli mindre relevanta för den yngre publiken, framtidens beslutsfattare och samhällsbyggare.

Foto: Isabell Höjman/TT

Krönika2023-10-28 05:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den digitala revolutionen har fullständigt transformerat vårt sätt att kommunicera, konsumera information och interagera med omvärlden. Det senaste tillskottet från Internetstiftelsen, rapporten Svenskarna och Internet 2023, visar att över hälften av Sveriges ungdomar nu ser sociala medier som sin primära nyhetskälla. För traditionella nyhetskällor är det hög tid att omfamna denna förändring. För att finnas där kunderna och läsarna finns.

De sociala medieplattformarna som används flitigast av den yngre generationen är konstruerade för att vara beroendeframkallande. Informationsflödet är konstant. Ett inlägg måste fånga intresset på bara några sekunder för att unga användare inte ska scrolla vidare. Många väljer att inte ens klicka sig vidare till traditionella nyhetswebbplatser. I stället suger de i sig informationen direkt från sina flöden. Det här förändrade beteendet är en viktig påminnelse om hur seriösa nyhetskällor måste moderniseras. Det handlar framför allt om att producera korta, engagerande och informativa videoklipp som inte kräver att mottagaren absolut klickar sig vidare till en specifik webbplats för att få en nyhetsöversikt. 

Det vore givetvis önskvärt om unga i stället ändrade vanor och söker sig till mer traditionella nyhetsmedier. Den verklighet vi ser i nutid är dock att det är nyhetsmedierna som måste anpassa sig för att nå de unga. Annars riskerar medierna att bli mindre relevanta för den yngre publiken, framtidens beslutsfattare och samhällsbyggare. I en tid när desinformation sprider sig blixtsnabbt är det dessutom mer avgörande än någonsin att pålitliga källor finns tillgängliga där unga människor befinner sig. Med faktabaserat och trovärdigt innehåll kan ett växande förtroende formas hos nästa och nästa generation.

 

Vidare bör inte möjligheterna som sociala medier öppnar för ökad dialog och interaktion underskattas. Nyhetsmedierna bör vara villiga att experimentera med livestreams och aktivt engagera sig i kommentarsfält där de kan svara på unga följares åsikter och frågor. Aktiviteter som dessa kan också bidra till ökad bildning och djupare förståelse för olika samhällsfrågor hos unga.

För att fortsätta vara relevanta och trovärdiga informationskällor måste våra nyhetsmedier dra nytta av digitaliseringen i större utsträckning än de gör i dag. Om det misslyckas kommer någon annan att fylla det tomrummet.

Linnéa Lindström är ledarskribent.

Linnéa Lindström ledarskribent SN
Linnéa Lindström ledarskribent SN