Sörmlands sämsta beslut i historien

Att ge MTR uppdraget att sköta Mälardalstrafikens tåg är ett historiskt dåligt beslut.

Ett riktigt dåligt beslut om tågtrafiken.

Ett riktigt dåligt beslut om tågtrafiken.

Foto: Fredrik Persson/TT

Krönika2022-08-01 05:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Hej Monica Johansson (S) och Magnus Leivik (M)! 

Jag skriver den här ledartexten som ett öppet brev till er båda eftersom ni sitter i Mälardalstrafiks styrelse som representanter för Sörmland. Monica är vice ordförande och Magnus är ledamot. Och för er som inte vet det är Mälardalstrafiks ägare de sex regionerna i Stockholm–Mälardalen (förutom Sörmland alltså Östergötland, Örebro, Västmanland, Uppsala och Stockholm). Ni är ju politiskt ytterst ansvarig för tågtrafiken i Mälardalen och jag är rädd för att ni varit med och fattat ett av de sämsta beslut som Region Sörmland varit inblandat i, att ge MTR uppdraget att i åtta år sköta tågtrafiken för Mälardalen. 

Nu kanske ni tror att jag tänker på saker som att MTR inte lever upp till avtalet och inte levererar den tänkta trafiken. Inställda tåg har ju blivit en vardag. Sjukskrivningar, lokförarbrist och semestrar drabbade tågen hårt senast i helgen, 20 avgångar ställdes in i söndags. Framför allt dras man med problem efter att ta tagit över gamla Upptåget mellan Uppsala-Gävle, men som presstalespersonen konstaterade – man ställer in över hela linjen för att drabba resenärerna med en jämn plåga. En snabb bläddring bland nyhetsrubrikerna på SN ger en fångande ögonblicksbild: ”Pendlarordförande om kaoset: "De skyller ifrån sig””, ”Mälartåg kundservice – 62 000 ärenden på ett halvår”, "Efter tågkaoset – nu tvingas MTR införa stationsvärdar”, ”Gymnasiependlare är trötta på tågstrulet - Linnea, 18: ”Fick problem med diabetesen””, ”Lokföraren: Därför flyr personalen från MTR”, "Sämre punktlighet varje månad sedan MTR tog över” och ja, så fortsätter det. I juni hade SN nyheten om att MTR fått ”böta" mångmiljonbelopp på grund av att bolaget inte levererat.

MTR har vunnit en upphandling på åtta år. Snålhet har bedragit vishet i upphandlingen. Istället för statligt ägda SJ fick MTR ta över, även om de juridiska turerna av upphandlingen fick avgöras av Kammarrätten. Så frågan är om det finns någon klump i magen över att det blev fel beslut av den politiskt tillsatta styrelsen? Det borde det göra, men framför allt av ett helt andra skäl än de jag just radade upp

När MTR Nordic gjorde första inbrytningen på den svenska marknaden, i Stockholms tunnelbana, 2009 existerade fortfarande avtalet om Hongkong och principen ett land och två system. MTR Nordics huvudägare är MTR Corporation, vars huvudägare är Hongkongs regering. Enligt hemsidan ägs bolaget till 75 procent av Hongkongs regering. Problemet är att medan Mälardalstrafiken upphandlade MTR så rasade demokratiprotesterna i Hongkong. Först mot ett utlämningsavtal mot fastlands-Kina, och 2020 en ny säkerhetslag. Demokratiaktivister fängslades och Hongkongs politiska oberoende slogs sönder genom förändringar i Hongkongs valsystem. Låt mig citera UD:s rapport om situationen för mänskliga rättigheter från årsskiftet:

”Dessa två förändringar, som båda genomfördes efter beslut av den nationella folkkongressen i Peking, har haft särskilt genomgripande effekter på situationen för mänskliga rättigheter, demokrati och rättsstatens principer i Hongkong. En successiv urholkning av principen ett land, två system har skett och Hongkong går alltmer mot ett auktoritärt styre. Utvecklingen är oroande och har väckt omfattande kritik från en lång rad länder, inklusive Sverige, samt internationella människorättsorganisationer och civilsamhället." 

Det är rätt obra eller hur? Så det är inte längre någon riktig skillnad mellan Hongkong och fastlands-Kina. Så Monica och Magnus, ni har lämnat över trafiknycklarna till ett företag som ytterst är under kontroll av en kommunistisk diktatur. Det som gör det olustigt är inte bara att det går dåligt med tågkörandet och de moraliska aspekterna av upphandlingen, det är att Kina har en avancerad politiskt-ekonomiskt-juridiskt krigföring mot väst (och ja övriga delen av världen också), där kontroll över infrastruktur är en prioriterad del. Syftet är att göra Kina till världsledande makt till 2049. Ni har väl inte missat att Säkerhetspolisen årligen pekar ut Kina som ett av tre säkerhetshotande länder mot Sverige? 

En annan sak som är olustig är att Kina dammsuger världen på data. Data är det svarta guldet i vår tid och något vi i vårt naiva förhållningssätt tenderar att underskatta. Hur säkerställer Mälardalstrafiken att personuppgifter eller data av något slag inte hamnar i Kina utan stannar i Sverige? En tredje sak är Kinas allt djupare samarbete med Ryssland, där man bidrar till Rysslands anfallskrig genom att köpa mer olja och gas som finansierar ryska staten. I en krissituation skulle alltså centrala infrastrukturtillgångar kunna utnyttjas för att försöka försvaga Sverige och svensk motståndsförmåga. Ska jag ta en fjärde, så är det en ökad kinesisk militär aggression mot demokratin Taiwan.

Ja, jag vet att staten inte fattat beslut om att stänga ute statsägda kinesiska ägare ur järnvägstrafiken. Men att ta ansvar för svensk säkerhet är inte att vänta på riktlinjer och order från staten, i ett totalförsvar behöver alla delar av samhället gemensamt ta ansvar. Ni som beslutsfattare har ett ansvar att tänka själva och lösa problem med allas vårt bästa för ögonen. 

Mälardalstrafik borde leta juridiska utvägar så snart det går. Och i framtiden lägga till kriterier som gör att statsägda eller statskontrollerade företag från länder som Säkerhetspolisen pekar ut som hot inte kan vinna upphandlingar. Och går det inte att hitta utvägar, så är det minsta ni kan göra Monica och Magnus att döpa tågen till Gui Minhai och Himmelska Fridens torg. På listan av namn kan läggas till aktivister för demokrati och mänskliga rättigheter i Hongkong, Xinjiang-provinsen, Tibet eller Taiwans första kvinnliga president Tsai Ing-wen för att påminna om det förtryck som pågår i Kina. 

Trevlig Sommar!