Svagare Sverigebild hotar vår konkurrenskraft

Sveriges goda anseende har tagit skada.

 I dag är internationella investerares syn på Sverige som land och investeringsmarknad positiv, men näringslivet vittnar om en oro för att investeringsviljan ska minska till följd av en sämre Sverigebild.

I dag är internationella investerares syn på Sverige som land och investeringsmarknad positiv, men näringslivet vittnar om en oro för att investeringsviljan ska minska till följd av en sämre Sverigebild.

Foto: LaPresse via AP Images

Krönika2023-04-27 05:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sverige har traditionellt ett gott anseende. Det har hjälpt oss att attrahera internationella investeringar och företagsetableringar samt skapa arbetstillfällen. Nu riskerar den goda Sverigebilden att försämras.

Enligt Global Soft Power Index har Sverige det elfte högsta anseendet i hela världen. Ett konkret exempel på Sveriges goda rykte går att hämta från Ryssland. När Ikea lade ner sitt varuhus i Moskva öppnades en ny kopia med namnet ”Swed house”. Det demonstrerar att Sverige har ett starkt varumärke som företag gärna drar nytta av. 

På senare tid tycks Sverigebilden ha förändrats. När Ulf Kristersson i höstas tillträdde som statsminister var huvudfokuset i internationell media inte riktat mot hans regering, utan dess samarbetsparti. ”Sweden’s new governing coalition relies on a party founded by neo-Nazis” löd rubriken i Washington Post. I The Guardian skrevs det om ytterkantshögerns inflytande över regeringen och i The Economist beskrevs Sverigedemokraterna som ett tydligt exempel på nationalismens framfart i Europa. 

En annan del av Sverigebilden som ser ut att kunna förändras är vår ställning som ett hållbart föregångsland. För tillfället är just hållbar framtid det delområde i Global Soft Power Index där Sverige presterar allra bäst. I kategorin rankas Sverige på tredje plats i världen, endast slaget av Tyskland och Japan. På senare tid har dock den svenska klimatpolitiken fått dåliga omdömen från flera olika håll. Nyligen riktade Jan-Olof Jacke, Svenskt Näringslivs vd, kritik mot det märkliga kulturkriget mellan kärnkraft och vindkraft. I samma veva kom en rapport från Klimatpolitiska rådet som sågade regeringen vid fotknölarna.

undefined
I The Guardian skrevs det om ytterkantshögerns inflytande över regeringen och i The Economist beskrevs Sverigedemokraterna som ett tydligt exempel på nationalismens framfart i Europa.

Klimatpolitiska rådets budskap om att Sverige förlorat styrfarten och utsläppen ökar nådde även internationell media. Franska Le Monde frågade sig om Sverige har förlorat rollen som förebild i kampen mot klimatförändringar och i andra europeiska medier rapporterades att Sveriges regering leder landet i ”fel” klimatriktning. Därmed ser Sveriges absoluta nisch, rollen som ett hållbart föregångsland, ut att kunna gå förlorad.

För att skapa framtida välstånd och möjliggöra en grön industriell revolution behövs det investeringar. I dag är internationella investerares syn på Sverige som land och investeringsmarknad positiv, men näringslivet vittnar om en oro för att investeringsviljan ska minska till följd av en sämre Sverigebild. Ett försämrat investeringsklimat skulle i sin tur skada Sveriges konkurrenskraft, tillväxt och möjlighet för industrierna att ställa om.

Svenska företag har länge kunnat surfa på vågen av Sveriges goda anseende. När människor i andra delar av världen läser rubriker om en svensk regering som ökar utsläppen och dikteras av partier med ett nynazistiskt förflutet kan det förändras. Nu är det hög tid för oss att inse det.

UIrica Schenström är vd för tankesmedjan Fores. Hon medverkar som fristående krönikör i SN.

Ulrica Schenström
Ulrica Schenström