Sveriges stat är bra. Vårt förtroende för det offentliga är högt, vilket även syns i vårt skattebesked. Vi litar på att våra skattepengar hanteras på rätt sätt. Mer än hälften av kakan går till det offentliga som vi förutsätter förvaltar pengarna på vettiga verksamheter. Oavsett om man är höger eller vänster, och därmed för eller emot mer skatt, är det dock få som inte litar på statens informationshantering, tills nu. För en kort tid sedan visade SVT:s granskning att Transportstyrelsen spridit känsliga personuppgifter och samhällsinformation till utlandet. För två år sedan beslutades det att Trafikverket inte längre skulle sköta Transportstyrelsens IT-tjänster. Personal togs bort och det var en kamp mot klockan. Transportstyrelsen valde då att köpa tjänsterna från IBM, trots att de visste att de inte fanns i Sverige. Det fanns inte tid att ge de tjeckiska och rumänska företagen den säkerhetsprövning som krävs när känslig information är inblandad.
Dåvarande generaldirektör Maria Ågren beslutade att ”göra avsteg från lagen” och ge företagen rätt till myndighetens databas. Ågrens formulering betyder, rätt och slätt, att Transportstyrelsen bröt mot lagen. I efterhand har det nämnts att den okontrollerade informationsspridningen har äventyrat rikets säkerhet. Inte särskilt förvånande när utländska företag ohämmat kunde se din och alla andras körkortsbilder. Utöver denna grova integritetskränkning spreds även känslig information om vår infrastruktur. Dyrbar information som Sveriges fiender gladeligen skulle vilja använda. Dagens Nyheter avslöjade i veckan att Transportstyrelsen tidigare har försökt ”rätta till misstaget” som ledde till att personuppgifter från individer med skyddad identitet spreds. Dessa personers namn och adresser skickades ut till olika företag som prenumererade på ett fordonsregister. När de sedan insåg sin miss försökte de lösa situation med ett mejl. De bad kunderna att ”själva rensa ut” de hemliga identiteterna i listan. Vi kan önska att någon av de som fick mejlet faktiskt gjorde det.
Transportstyrelsens hantering har varit under all kritik, men det som är mest skrämmande är naiviteten inför säkerhetsriskerna. Att IT-upphandlingen skedde försent är ingen ursäkt för att bryta mot lagen eller äventyra rikets säkerhet. Blåögdheten är uppenbar inför vad detta kan åsamka oss nu och i framtiden. Ur en försvars- och säkerhetssynpunkt är de infrastrukturella uppgifterna en skada för vårt totalförsvar. En fiende kan med denna information enkelt utnyttja våra sårbarheter vid kriser, krig och terrorattacker. Våra myndigheter har ett ansvar att skydda oss och de uppgifter vi tvunget lämnar till dem. Ska varje körkortsinnehavare tvingas leva med den risken? Det är ett faktum som inte endast äventyrar vår säkerhet, utan även vårt förtroende för staten. Det är nu mer än ett år sedan uppgifterna spreds och skadan är redan skedd. Överföring av information är viktigt, vilket Transportstyrelsen är väl medvetna om. Problemet var ändock inte okunskap, utan den nonchalans de visat inför medborgarnas säkerhet som staten skulle försvara.
Linnea Hylén