– Nu kommer det bli lättare att köra hem, säger Andreas Ollinen och tittar ner på de gula rullarna som körs fram och tillbaka under hans vita motorbåt.
Det är tredje säsongen han använder båttvätten i Nyköpings hamn. När påväxten under skrovet har tvättats bort går det fortare att köra tillbaka till sommarstugan på Risö.
– Man känner att den glider lite lättare. Som en tvål i en tvålkopp ungefär.
Andreas Ollinen väljer båttvätten framför allt av miljöskäl. Även om högre krav ställs på dagens båtbottenfärger innehåller de fortfarande kemikalier och han vill undvika att de hamnar i Östersjön.
– Om jag tvättar den två gånger på en säsong kostar det 600 kronor, och det kostar de där färgerna också.
Men han tycker att det är krångligt att boka tid i tvätten. Den är bara öppen två gånger i veckan och det går inte att välja tid. I stället måste man välja den första tiden som är ledig och därefter fylls det på i tur och ordning vartefter båtägare bokar in sig.
– Jag skulle ha önskat en drop-in. Vi har kört en halvtimme hit och det blåste ganska ordentligt. Hade det blåst mer hade jag varit tvungen att avboka.
Bokningsordningen finns för att hamnpersonalen ska kunna arbeta effektivt och kunna planera sin arbetstid, förklarar Johan Rubin som är driftchef för gata och hamn i Nyköpings kommun.
– Jag kan bara komma ihåg att jag har fått frågan med önskemål om utökade öppettider en eller två gånger. Om efterfrågan skulle vara väldigt stor skulle vi ju titta på det så klart, säger han.
Och alla båtar som kommer till eller förbi Nyköping till trots så är efterfrågan inte så stor. Det är långt från fullbokat i båttvätten, även om det har börjat ta fart lite senaste veckan. Tidigare år har 40, eller strax därunder, tvättar utförts under en säsong. Och det ser inte ut att bli fler tvättar i år.
Andreas Ollinen tycker att kommunen borde göra mer reklam för båttvätten.
– Det är mycket båttrafik här, Nyköping är verkligen en båtstad. Man skulle kunna slå två flugor i en smäll och informera om båtmiljö här i hamnen, det är många som rör sig här.
Johan Rubin bekräftar att det vissa dagar inte funnits någon bokning alls.
– Vi har försökt göra reklam för den. Senast när Briggen tre kronor var här informerade vi och delade ut rabattkuponger.