Gnesta segrande ur dragkamp om vägar

Sörmlands politiker är överens: det ska gå snabbare att köra bil från Gnesta till E4:an. 200 statliga miljoner läggs därför på upprustningar längs väg 57 de kommande åren.

Ann-Sofie Lifvenhage (M) är nöjd över att miljoner går till Gnestas pulsåder väg 57, men säger också att det är viktigt att se till hela Sörmlands bästa när regionförbundet prioriterar infrastruktursatsningar i länet.

Ann-Sofie Lifvenhage (M) är nöjd över att miljoner går till Gnestas pulsåder väg 57, men säger också att det är viktigt att se till hela Sörmlands bästa när regionförbundet prioriterar infrastruktursatsningar i länet.

Foto:

Övrigt2017-09-15 05:00
Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

En länstransportplan för de kommande tio åren är just nu ute på remiss. Planens syfte är att prioritera olika infrastrukturinvesteringar i länet, och väg 57 är precis som tidigare högt prioriterad.

Ann-Sofie Lifvenhage (M) sitter med i den beredning som har tagit fram planförslaget. Hon är nöjd med resultatet av förhandlingarna.

‒Väg 57 är av största vikt för Gnesta kommun, säger kommunalrådet, och poängterar samtidigt att det är viktigt att lyfta blicken och agera som sörmlänning snarare än som Gnestabo i regionförbundet.

Det är sträckan mellan Gnesta tätort och påfarten till E4:an i Järna som enligt förslaget ska få ett lyft de kommande åren. Främst handlar det om att bredda från två till tre filer i branta backar för att underlätta omkörningar. Arbetet väntas kunna påbörjas under 2019.

‒Jag hade gärna sett en förbifart vid Järna också men där är vi inte i dag. I det fallet krävs det förhandlingar med andra kommuner om användandet av strategisk mark, säger Ann-Sofie Lifvenhage.

Investeringen beräknas kosta 200 miljoner, men en mer exakt prislapp blir klar först när arbetet har upphandlats. Eftersom nästan hela sträckan ligger i Stockholms län står Sörmland endast för 40 miljoner.

I fallet väg 57 handlar det om uteslutande statliga medel. Regeringen fördelar budgeterade medel för infrastrukturinvesteringar på regional nivå, för Sörmlands del handlar det om en miljard kronor de kommande tio åren.

Men eftersom att Sörmland fortfarande är ett landsting och inte en region, hamnar frågan om lokal fördelning på regionförbundets bord. Förbundet väger i andra politiska sammanhang ganska lätt, men i det här fallet fattar politikerna alltså faktiska beslut om miljardbelopp.

Länstransportplanen revideras vart fjärde år. Till förhandlingarna inför nästa plan nämner Ann-Sofie Lifvenhage en ny över- eller undergång som korsar järnvägen i Gnesta, en investering som kommer att bli allt viktigare i takt med att tätorten växer norrut.

‒I dag finns bara en underfart vilket gör oss sårbara, konstaterar Lifvenhage.

Politisk beredning

Politikerna i regionförbundets infrastruktur- och bostadsberedning sitter på partipolitiska mandat och representerar inte sina kommuner. Politiker från alla kommuner utom Oxelösund har dock ett namn med i beredningen.