För tolfte året i rad visas fotografier från Nyköping upp i Stockholms tunnelbana för att locka hit potentiella inflyttare. Enligt kommunen är kampanjen så framgångsrik att det är värt att fortsätta, den här gången är det med fokus på barn. I samband med bo-kampanjen körs i år för första gången även en "jobba-i-Nyköping-kampanj".
Kommunen saknar personal i många verksamheter. I skolorna saknas behöriga lärare, på förskolor behöriga förskollärare. Socialtjänsten saknar socialsekreterare och äldreboendena har brist på undersköterskor. Dessutom saknas ingenjörer och chefer.
I jobba-kampanjen används en av bo-kampanjens bilder för att skapa igenkänning. I annonsen, som ska gå i en av de stora kvällstidningarnas nätupplaga, finns en länk till kommunens hemsida med vakanta tjänster.
– Den dyker upp när man befinner sig i Stockholmsområdet. När man klickar in på hemsidan kommer man till olika medarbetarporträtt. Vi behöver synas mer i jobbsammanhang, säger Johanna Knutsson, HR-specialist i kommunen.
– Målet är att få fler att bli intresserade av Nyköpings kommun och vilja söka jobb hos oss.
Jobbkampanjen kostar 100 000 kronor per omgång och den kördes för första gången i våras och var då framgångsrik, enligt Johanna Knutsson.
– Den gav väldigt bra respons. Vi fick 200 procent fler ansökningar.