Silverrävarna brukar dominera i publiken under Skottvångkonserterna men när ett av Göteborgs mest välkända proggband kliver upp på scen, så var det betydligt yngre fans som dansade loss till marxistisk grundkurstext och den ryske poeten Vladimir Majakovskij revolutionsglödande metaforrika dikter som bandet tonsatt.
Bandet bildades 1971 och hade en paus på 36 år men 2016 började de spela igen.
På scen återfinns numera en av grundarna Thomas Forsell bakom mikrofonen och det låter bra. Flera av bandets låtar sjöngs förr av mannen med den karaktäristiska rösten, Totta Näslund (död 2005),tills han började lira med Nationalteatern. Även saxofonisterna höjer rösten solo och bidrar till en bra variation.
Originalmedlemmen Bengt Blomgren är kvällens mest lysande stjärna vad gäller konsten att lira. Bluesigt, svulstigt, sprött eller sökande - plockar han fram de skönaste toner ur sin gitarr. Även basisten Nikke Ström som nyligen slutat spela med Nationalteatern vet hur en basgång ska gå.
Nytolkningen av Balladernas konst var en av kvällens mest suggestiva stund - befriande att slippa tvärflöjten från originalinspelningen. Skönt trumkomp och blås förde oss till en annan tid, som påminde lite om deras eminenta kabarétolkning av Staten och kapitalet 1973.
Efter den dystopiska men krassa låten Snålblåst om mörkerkrafterna i samhället, så avslöjades att bandet bland annat ska spela tillsammans med Sven Wollter senare i höst för att sätta P för SDs utbredning.
Forsell berättar i mellansnacket att Aftonbladets kulturchef berömt bandet "för att sångerna handlar om ett vi istället för ett jag."
Men, varför då inte ta i lite mer från tårna vad gäller låtlistan?
Vi äro tusenden från Tältprojektet, som var ett samarbete mellan Nynningen och Nationalteatern, skulle ju också ha suttit som en smäck!
Upphovsrätt? Motstånd är det enda sättet att bli fri.