Tio skäl för länsstyrelsen att säga NEJ

Länsstyrelsen säger nej till Trafikverkets förslag på kort bibana till Ostlänken och listar tio skäl till varför.

Den korta bibanan (lila sträckning) är Trafikverkets förslag. Men länsstyrelsen skulle föredra den längre bibanan som skulle gå längs TGOJ-banan (den streckade linjen).

Den korta bibanan (lila sträckning) är Trafikverkets förslag. Men länsstyrelsen skulle föredra den längre bibanan som skulle gå längs TGOJ-banan (den streckade linjen).

Foto:

Övrigt2017-11-15 21:00
Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

Länsstyrelsen ger sitt stöd till Nyköpings kommun och radar upp flera argument till varför den långa bibanan med Skavstastation på Ostlänkens huvudbana är det bästa alternativet:

► Långa bibanan skulle ge kortast restid från Nyköping och söderut samt från Skavsta till Stockholm.

► Bytet från tåg till flyg vid Skavsta går fortare om stationen ligger på huvudbanan.

► Om bibanan placeras längs TGOJ-banan (det långa alternativet) blir de negativa konsekvenserna för kulturmiljön sannolikt begränsade. Risken för att riksintressen på kulturmiljövården ska skadas påtagligt minskar.

► En kort bibana medför större intrång i det område som Nyköpings kommun vill utveckla kring Skavsta flygplats.

► Det längre alternativet till bibana påverkar troligen de förorenade områdena vid Skavsta i mindre utsträckning.

► Den långa bibanan skulle ge mindre bullerstörningar.

► Risken för personskador skulle minska med den långa bibanan, eftersom det sannolikt kommer att finnas mer bebyggelse nära den korta bibanan.

► Det långa alternativet skulle minska barriäreffekterna som höghastighetsjärnvägen orsakar i landskapet, eftersom den skulle gå längs befintliga TGOJ-banan.

► Det skulle bli mindre överskottsmassor med det långa alternativet eftersom den befintliga järnvägen byggs om.

► Högåsens vattenskyddsområde behöver sannolikt ett förstärkt skydd för att säkra godstrafiken på TGOJ-banan. En lång bibana skulle ge möjligheter till samordningsvinster.