Länsstyrelsen ger sitt stöd till Nyköpings kommun och radar upp flera argument till varför den långa bibanan med Skavstastation på Ostlänkens huvudbana är det bästa alternativet:
► Långa bibanan skulle ge kortast restid från Nyköping och söderut samt från Skavsta till Stockholm.
► Bytet från tåg till flyg vid Skavsta går fortare om stationen ligger på huvudbanan.
► Om bibanan placeras längs TGOJ-banan (det långa alternativet) blir de negativa konsekvenserna för kulturmiljön sannolikt begränsade. Risken för att riksintressen på kulturmiljövården ska skadas påtagligt minskar.
► En kort bibana medför större intrång i det område som Nyköpings kommun vill utveckla kring Skavsta flygplats.
► Det längre alternativet till bibana påverkar troligen de förorenade områdena vid Skavsta i mindre utsträckning.
► Den långa bibanan skulle ge mindre bullerstörningar.
► Risken för personskador skulle minska med den långa bibanan, eftersom det sannolikt kommer att finnas mer bebyggelse nära den korta bibanan.
► Det långa alternativet skulle minska barriäreffekterna som höghastighetsjärnvägen orsakar i landskapet, eftersom den skulle gå längs befintliga TGOJ-banan.
► Det skulle bli mindre överskottsmassor med det långa alternativet eftersom den befintliga järnvägen byggs om.
► Högåsens vattenskyddsområde behöver sannolikt ett förstärkt skydd för att säkra godstrafiken på TGOJ-banan. En lång bibana skulle ge möjligheter till samordningsvinster.