”Huawei är ett privatägt företag i Kina som nu har kommit med en bra mobil, mer än det tänker inte jag på eller kommenterar, för det har jag inte att göra med egentligen. Mobilen är den produkten som vi associeras med. Resten känns ändå ganska lugnt” sa popartisten Zara Larsson om sitt reklamsamarbete med det kritiserade företaget (Resumé, 5/4). Huawei kanske gör bra telefoner, men till vilket humanitärt pris?
Huawei är ett kinesiskt ägt teknikföretag som nu satsar på att få ett större genomslag på den svenska marknaden. I sina försök att nå nya kunder använder sig företaget av två svenska kändisar Zara Larsson och Sarah Sjöström. I TV-reklamen sjunger och dansar Larsson entusiastiskt på scen medan den fiktiva konserten filmas med en ny Huawei-telefon. Larsson uppmanar oss potentiella kunder att ”dare to challenge” (fritt översatt: våga utmana) med den nya telefonens kamerafunktioner. För vad som troligen är en PR-byrås försök att utmana vår mobilkonsumtion ter sig budskapet skenheligt med tanke på företagets bakgrund.
Huawei är trots allt inte ett vanligt företag. Företaget bistår den kinesiska regimen att förtrycka sina medborgare som vågar utmana det politiska styret. De kineser som vågar höja rösterna mot den fasansfulla diktaturen riskerar bestraffning, tortyr och förföljelse. Ett aktuellt exempel är den svensk-kinesiska författaren Gui Minhai som år 2015 kidnappades i Thailand och sedan fängslades av Kina.
Huawei är en nyckelspelare i utbyggnaden av den kinesiska statens massövervakning av befolkningen. Telekomjätten gör detta genom ny tekniken i form av ansiktsigenkänning, smarta telefoner och digitalisering i allmänhet (The Globe And Mail, 14/5-18). I Sverige är de nya smarta telefonerna endast ett medel för att fritt kommunicera och interagera, men i Kina blir Huaweis teknik ett verktyg för att kontrollera, censurera och förtrycka befolkningen.
För två år sedan infördes en kinesisk lag som tvingar kinesiska företag att delge information till regimens underrättelsetjänst (Financial Times 5/3). Huawei riskerar därmed bli tvungna att tumma på kundernas integritet och information till förmån för den kinesiska regimens skurkbeteende. Bara det borde få kändisarna att säga nej till Huawei.
Det är beklagligt att våra svenska världsstjärnor låter sig bli reklampelare åt ett företag som aktivt hjälper den kinesiska regimen att förfölja och förtrycka miljontals människor. Det är hög tid att våra kändisar vågar utmana suget att tjäna enkla pengar på tvivelaktiga samarbeten.