Det är verksamhetschefen för kollektivtrafiken på Region Sörmland, Joakim Karlén, som betonar att han kanske är optimistisk i överklant. Men han hoppas att ett positivt besked från Arbetsmiljöverket verkligen kommer nästa vecka.
Redan för fyra månader sedan slog region Sörmland fast att man förlorat mer än hälften av alla sina resenärer. Förlusterna för vårens trafik sammanfattas nu med en sörmländsk ansökan om ett statligt stöd på 26 miljoner kronor. Detta gäller för enbart intäktsbortfallet under tiden 1 april till 30 juni.
– Det är den differensen vi ser om vi jämför med samma period året innan, säger Joakim Karlén.
Alla hoppas att Arbetsmarknadsverket ska kunna godkänna det förslag på lösning för att busstrafiken ska kunna återgå till det normala igen.
– I många veckor har man från myndighetens sida sagt att ett besked är att vänta och sedan sagt "Vi får se om vi kan ta beslut i den här frågan nästa vecka".
Förslaget man hoppas på ska bli godkänt är en ny sorts skiva vid förarhytten så att busschauffören garanterat slipper riskera att smittas av någon resenär och vice versa.
– Skivan kallas lite slarvigt för plexiglas, men det är i själva verket så mycket mer än bara ett vanligt plexiglas, sägerJoakim Karlén.
Vad som måste till dessutom är en flytt av avläsaren som heter validator så den återfinns strax bakom föraren, och här ska man även skapa plats för en liten skrivare som skriver ut kvitton.
Utrustningen finns i Sverige och på Region Sörmland har man försökt vinnlägga sig om att man är bland de första i kön till leverans i samma ögonblick som man har ett okej från både Arbetsmiljöverket och från politiskt håll.
– Vi måste ändå räkna med att det tar mellan fyra och sex veckor att få utrustningen på plats i samtliga våra 256 fordon som vi har i Sörmland, fortsätter Joakim Karlén.
När det gäller antalet busschaufförer som smittats med corona, så har det efter en inledande topp med stor sjukfrånvaro i början av april sjunkit ned till en nivå i dag som närmast ligger under nivån en vanlig höst.
– Vi måste dela ut ett högt betyg till både våra busschaufförer och till våra passagerare. Det betyder att de respekterar Folkhälsomyndighetens rekommendation om att hålla avståndet.
Mindre positivt är att antalet gratisåkare ökar. Rapporterna har duggat ganska tätt under sommaren.
– Allt tyder på att antalet gratisåkare ökar, men det är inte säkert att det handlar om ett medvetet fuskande. Det kan på att många har missat hur man löser en biljett.
Men böterna på 1 200 kronor gäller för båda kategorierna av fuskare?
– Ja, du måste ha giltigt färdbevis.
Och hur mäter du en ökning?
– Vi skriver ut fler böter i dag i jämförelse med i våras.Och då har vi på inget sätt intensifierat kontrollerna.
Om det blir ett klartecken från Arbetsmiljöverket, vad kostar hela åtgärdspaketet?
– Jag har ingen kostnad för det i dagens läge.
Är risken stor att biljetterna blir dyrare?
– Det är också för tidigt att svara på. Det är dessutom upp till politikerna att bestämma det.
Bengt Karlsson på Transdev i Eskilstuna tror också han att en lösning är i sikte och han välkomnar det när det kommer:
– Jag vet att de allra flesta busschaufförer saknar den här kontakten med sina resenärer. Men det är viktigt att lösningen blir bra, vi vill kunna värna om tt säkert resande för både våra chaufförer och för passagerarna.