Hos verkstaden Motorkonsult i Nyköping finns stor kompetens och erfarenhet. Här fokuserar man på kvalité och kunnande, inte minst när det gäller AC. För att ens kunna köra in en bil i verkstaden och felsöka AC krävs det att verkstaden i fråga är certifierade och godkända i alla aspekter.
– Certifieringen är vad som gör att vi kan köpa rätt utrustning och utföra arbetet på rätt sätt. Vår personal måste även gå särskilda utbildningar och klara av flera svåra slutprov. Både praktiskt och teoretiskt handlar slut proven till största del om miljö, lagar och regler, säger Richard.
Han fortsätter:
– Utbildningen är en vecka lång och måste göras om var femte år. Dessutom är det inte många som klarar provet på första försöket, så det kräver tid från verkstaden och dyra pengar för oss att få tillstånd att reparera AC. Och på grund av det är det många verkstäder i vårt avlånga land som tyvärr fuskar.
Richard menar att det är förargligt när de lägger ned både tid och pengar på att gå den rätta vägen, och när kunder kommer in med AC-problem efter att de vänt sig till en icke-certifierad verkstad äventyrar det med verkstadens maskiner.
– När kunder inte specificerar var de varit och reparerat AC:n och vi märker att den är fylld med så kallad ”fulgas” vet vi att det fuskats.
Emil Devell, som arbetar som felsöknings tekniker hos Motorkonsult i Nyköping, har nyligen varit och uppdaterat sin AC-utbildning. Han instämmer och tillägger:
– Ur en miljösynpunkt är det viktigt att välja en AC-certifierad verkstad. I nya bilar från 2017 och framåt används en miljövänlig gas i AC:n, men hos den stora massan används så kallad ”F-gas”, som är väldigt miljöfarlig. När den släpps ut tas den upp i ozonskiktet och orsakar därmed stor skada.
– Det är otroligt viktigt att använda rätt gas, och den kan eller rättare sagt SKA endast säljas till de verkstäder som är certifierade. Det finns en gas på den privata marknaden som absolut inte bör användas – men ”R134” heter gasen vi använder och det är den som är rätt, förklarar Emil.
På grund av alla de resurser som företaget lägger ned på att utbilda sin personal och se till att ha alla de rätta certifieringarna blir priset för reparation lite högre, menar Richard. De vill verkligen se till att ge den allra bästa upplevelsen för sina kunder.
– Våra priser påverkas av den kompetens vi besitter och att vi har den rätta utrustningen att göra jobbet, men ibland väljer kunder ändå att ta det billiga och kanske inte helt lagliga alternativet, och det är såklart synd.
– Men vill man att reparationen ska göras med de bästa förutsättningarna och verktygen är det verkstäder som oss man ska vända sig till, säger Richard avslutningsvis.