Englunds Kök & Tvätt startades av Stefan Englunds pappa i mitten av 70-talet. Stefan började i butiken 1990 och tog över ägartiteln för några år sedan. Genom åren som gått har sortimentet vuxit och fått en bredare inriktning.
– Förut sålde vi mest vitvaror och småel, men nu har vi även belysning, ljud och bild. Vi erbjuder helhetslösningar för hemmet, säger Stefan Englund, ägare.
Ljud- och bildavdelningen har utvecklats över tid. I dag kan du köpa tv, telefon, bärbar dator, surfplatta, bärbart ljud till stereo och nätverkslösningar. Nu har avdelningen nypremiär.
– Här finns ett komplett utbud inom ljud- och bild, det vi inte har i butik kan vi nästan alltid få tag på. Avdelningen har byggts ut och är dubbelt så stor nu som innan. Vi har dessutom gjort den lite snyggare. Ljud- och dator har en sektion och tv en annan, säger Marcus som är huvudansvarig för avdelningen.
Belysning är ett annat fokusområde som butiken har. Här finns allt du behöver för hemmets alla rum och delar: golvlampor, vägglampor, taklampor, bordslampor, läslampor och utebelysning. Produkterna kommer bland annat från PR Home, Aneta och deras eget varumärke Elvita.
– Vi säljer mycket golvlampor, speciellt läslampor från Elvita. Fördelen med dem är att de kan ställas bakom en sänggavel och användas som läslampa. Det fungerar perfekt om du har hög sänggavel och inte vill borra i väggen, säger Anette Winberg, butikssäljare.
– Vill du hellre vill kombinera ihop något eget så har vi även lampfötter och skärmar till salu. Det vi har i butiken är bara ett litet utbud, vi har mer som vi kan beställa in.
Något som enligt både Stefan och Marcus gör att de står ut från mängden är deras höga och personliga servicegrad.
– Vi kollar vad kunden behöver och vill ha. Sen frågar vi om övriga önskemål. Vi vill vara en fungerande och personlig verksamhet som kunden vill komma tillbaka till, säger Marcus.
– Våra anställda åker ut till kunderna och hjälper till att koppla in och installera, vi köper inte in tjänsterna. Då har vi kontroll på vad som sker och det blir lättare för kunden. Blir det några problem har kunden en person att prata med, i stället för att behöva bli bollad fram och tillbaka mellan kontakter, säger Stefan.