Han bor tillsammans med sin fru alldeles intill väg 501, den väg där en traktor med släp välte under onsdagseftermiddagen och 15 ton vete välte ut.
Klagomålen på den slitna vägen är inget nytt under solen, för ungefär fyra år sedan skrev tidningen en artikel om Leif Johanssons kamp om att få en bättre infartsväg till Ålberga stationssamhälle.
– Vi har hållit på i ÅTTA år! säger Leif Johansson och fortsätter:
– Vi har agerat till alla instanser, Trafikverket, kommunen, regionen, kommunalråden och de högsta tjänstemännen.
Det är Trafikverket som äger och ansvarar för den aktuella vägen, men Region Sörmland upprättar en så kallad länstransportplan, en plan för hur Trafikverkets pengar ska fördelas i regionen. I varken den tidigare planen för år 2017–2028, eller den nuvarande för 2022–2033, finns väg 501 med.
På Region Sörmland är man medveten om att väg 501 har brister, berättar Christian Udin, verksamhetschef för samhällsplanering och infrastruktur.
– Men när länstransportplanen tas fram måste vi prioritera mellan olika projekt. Pengarna räcker inte till att åtgärda alla identifierade vägbrister säger han.
Vägtransportplanen har en budget på totalt 1,3 miljarder kronor. Det är en ansenlig summa – men man ska komma ihåg att planen löper över tolv år, poängterar Christian Udin.
– Så det finns drygt 100 miljoner kronor per år till vägförbättringar. Det är inte speciellt mycket.
Enligt Christian Udin väger den samhällsekonomiska nyttan tungt när möjliga vägprojekt prioriteras. Det gör att mindre vägar har en uppförsbacke.
– Så är det. Men mindre vägar kan prioriteras om det till exempel anses viktigt för landsbygdsutvecklingen.
Leif Johansson är inte förvånad över att det händer olyckor på den aktuella vägsträckan.
– Den är skyltat för 70 kilometer i timmen, men om man ska åka normalt i en vanlig personbil så går det bara att åka i 50, så guppig och dålig är den, säger han.
Vägen lutar ut mot dikena och gör det svårt för en personbil att ta sig fram utan att det guppar till, än värre är det för de stora lantbruksfordonen och den tunga trafiken som ofta trafikerar vägen. Leif Johansson förklarar vidare att han vid flera tillfällen sett att även bussar har svårt att ta sig fram, särskilt vintertid.
– Det har legat timmerbilar och bussar i dikena bara för att vägen är så dålig, säger han.