Beslut om Resecentrum i dag - "en milstolpe"

Nu klubbas detaljplanen för Nyköpings Resecentrum. En milstolpe för kommunen, anser många. Men det hörs också kritik.

I dag, tisdag, väntas kommunfullmäktige säga ja till detaljplanen för Resecentrum. En milstolpe för Nyköping och hela Ostlänkenprojektet, anser många.

I dag, tisdag, väntas kommunfullmäktige säga ja till detaljplanen för Resecentrum. En milstolpe för Nyköping och hela Ostlänkenprojektet, anser många.

Foto: Sweco

Nyheter2020-03-10 06:02

Beslutet är inte bara viktigt för Nyköpings kommun utan är en milstolpe för hela Ostlänkenprojektet. Så ser i alla fall Carl-Åke Andersson (S), ordförande i miljö- och samhällsbyggnadsnämnden, på att detaljplanen för Resecentrum ska upp i kommunfullmäktige i dag, tisdag

– Tankarna på Ostlänken föddes redan under 90-talet. Självklart har viktiga beslut tagits i projektet sedan dess. Men när vi i Nyköping nu beslutar om att anta den här detaljplanen är det historiskt för Ostlänken. Det är så pass konkret., säger han.

Nyköpings resecentrum ska fungera som en av stationerna på den dubbelspåriga järnvägen Ostlänken, som beräknas stå färdig 2035. Dessutom ska resecentrumet fungera som stadens bussterminal och i detaljplanen finns även lokaler för kontor och handel med, samt ett parkeringshus med plats för 130 pendlingsparkeringar.

Arbetet med detaljplanen inleddes 2016 och 2017 ställdes ett förslag ut. Rekordmånga synpunkter kom in från privatpersoner och föreningar. En av instanserna - Nyköpings kommunbygderåd - ställde sig bakom förslaget till detaljplanen men oroades över att antalet parkeringsplatser var för snålt tilltaget.

Om inte människor på landsbygden kan vara 100 procent säkra på att kunna hitta en parkeringsplats vid Resecentrum, kommer de fortsätta att pendla till Stockholm eller Norrköping med bil, menar kommunbydgerådets ordförande Larz Johansson.

– Vi är rädda för att 130 parkeringsplatser för pendlare inte kommer att räcka och vad jag förstår har de inte ändrat detaljplanen och skapat fler parkeringsplatser, säger han.

Carl-Åke Andersson (S) menar att allt pekar mot att antalet parkeringsplatser kommer att räcka. Förutom att ett nytt parkeringshus planeras vid Resecentrum är tanken att det ska byggas ett annat parkeringshus vid den nuvarande lasarettsparkeringen.

– Parkeringshuset vid lasarettet ingår inte i den här detaljplanen men kommer att kunna användas även av pendlare, säger han.

Även delar av den politiska oppositionen har pekat på vikten av att det ska finnas tillräckligt med parkeringsplatser för pendlare vid Resecentrum, berättar Anna af Sillén (M), oppositionsråd.

– Det har vi påtalat under hela processen, säger hon.

Vad tänker du annars om detaljplanen?

– Det är ett viktigt beslut för Nyköping och för hela Ostlänken. Det är bra att vi i Nyköping är aktiva och befinner oss så tidigt i processen, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!