Förslaget: Slopa alla stationer i Sörmland

Trafikverkets utredning innebär en lång rad negativa konsekvenser för Ostlänkenprojektet – inte minst kring de utlovade stationerna i Nyköping, Vagnhärad och Skavsta. Nu ska regeringen ta ställning till förslagen.

Ostlänkenstationerna i Sörmland ryker om stambanorna byggs enligt de nya förslagen.

Ostlänkenstationerna i Sörmland ryker om stambanorna byggs enligt de nya förslagen.

Foto: Artem Furman, Mostphotos

Nyköping2021-03-01 11:22

"Att inrymma nya stambanor inom en investeringsram om 205 miljarder är inte möjligt utan mycket stora justeringar av funktion och utformning jämfört nuvarande systemutformning".

Den slutsatsen drar Trafikverket efter att ha utrett möjligheterna att bygga nya stambanor mellan Stockholm-Göteborg-Malmö, till en lägre prislapp än tidigare. 

Ostlänkenprojektet är en del av utbyggnaden av stambanorna.

230 miljarder kronor beräknades det 2016 kosta att bygga nya stambanor. Trafikverkets har fått i uppdrag att presenterna ett antal förslag på hur kostnaderna kan pressas ner till 205 miljarder kronor.

Utredningen visar nu att det snarare handlar om närmare 295 miljarder kronor för att bygga stambanor enligt den tidigare planen. Skillnaden mot den kostnadsbedömning som gjordes 2016 handlar bland annat om en "uppdaterad kostnad för Ostlänken", vilket "förklarar cirka 30 miljarder", skriver Trafikverket i rapporten.

I den nationella infrastrukturplanen för 2018 – 2029 beräknades prislappen för Ostlänken bli 54 miljarder kronor i 2017 års prisnivå. I den rapport som Trafikverket nu har lämnat över till regeringen har prislappen stigit med 29 miljarder kronor och slutar på 83 miljarder kronor i 2017 års prisnivå.

Enligt Alexander Santos, programchef för Ostlänken på Trafikverket, förklaras den högre prislappen framför allt av att Trafikverket har lärt sig mer om projektets komplexitet.

Kan prislappen fortsätta att stiga?

– Det är en bra fråga. Det finns alltid en risk så klart men nu har vi kommit så lång och inhämtat så mycket kunskap att vi känner oss säkrare på slutsumman än någonsin tidigare, säger Alexander Santos.

Stationer i Vagnhärad, Nyköping och Skavsta är framförhandlade sedan tidigare. Men just centrala stationslägen pekas ut som särskilt kostsamma. Trafikverket presenterar fyra alternativ för att sänka kostnaderna och i samtliga av dessa försvinner stationerna i Vagnhärad och Skavsta, endast i ett alternativ behåller Nyköping stationen längs Ostlänkens bibana.

Trafikverket tar inte ställning för eller emot något av alternativen. Nu har de gjort färdigt utredningen och lämnat över den till regeringen att ta ställning till.

Två av fyra alternativ innebär kostnader inom ramen på 205 miljarder kronor. Men skulle regeringen gå vidare med förslaget där Nyköpingsstationen ändå blir kvar handlar det om kostnader på runt 220 miljarder.

Enligt den nuvarande planen, där alla Ostlänkenstationerna i Sörmland ligger kvar, är byggstart satt till 2024. Alternativet där stationen i Nyköping behålls så beräknas anläggandet kunna påbörjas först 2027-2029. 

Stationerna i Sörmland har förhandlats fram genom den så kallade Sverigeförhandlingen. Som motprestation för detta har kommunerna åtagit sig att bygga ett stort antal bostäder bland annat.

Sett till hela utbyggnaden av stambanorna är Ostlänken och planeringen för Nyköpings resecentrum den del som har kommit längst. Utredningen har också väckt rejäl irritation i Nyköpings stadshus och inom region Sörmland.

Angående detta så konstaterar Trafikverket:

"Ändrad inriktning i en kommun som kommit långt i sin planeringsprocess innebär omtag och behov av planjusteringar samt riskerar att påverka de förväntningsvärden som byggts upp över tid."

Samt:

"Ju längre planeringen pågår utifrån nuvarande inriktning, ju större konsekvenser får ett eventuellt beslut om förändrad inriktning."

Går regeringen vidare med de nya alternativ som presenteras så skulle det "föranleda att ett nytt tillåtlighetsbeslut behöver fattas", framgår det av utredningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!