– Det här var ett bättre besked än jag vågat hoppas på, säger Urban Granström (S), kommunalråd i Nyköping.
I regeringens infrastrukturproposition avsätts 799 miljarder kronor för underhåll och investeringar i järnvägar och vägar åren 2022-2033. Det är en ökning med 176 miljarder – eller 21 procent – jämfört med planen för 2018-2029.
Så sent som i början av mars presenterade Trafikverket en utredning som redovisade konsekvenserna av att begränsa kostnaden för nya stambanor till 205 miljarder. Något som regeringen hade gett myndigheten i uppdrag att undersöka. I flera alternativ försvann stationerna i Nyköping, Vagnhärad och Skavsta.
Med de nya pengarna i infrastrukturpropositionen kan dessa utredningsalternativ förpassas till historien, anser såväl Urban Granström som Daniel Portnoff (M), kommunalråd i Trosa.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) är försiktigare. Enligt honom medför infrastrukturpropositionen ekonomiska ramar som gör det möjligt att gå vidare med redan beslutade etapper av nya stambanor – bland annat Ostlänken – och att besluta om nya etapper.
Han vill däremot inte peka ut några specifika stationslägen.
– Nästa steg är att propositionen ska antas av riksdagen. Därefter ska Trafikverket ta fram en nationell plan för åren 2022 till 2033 och det är i denna plan som frågor om stationslägen blir aktuella, säger han till tidningen.
Samtidigt är det regeringens utgångspunkt att de överenskommelser som gjorts med kommuner och regioner inom ramen för den så kallade Sverigeförhandlingen ligger fast – och i denna överenskommelse återfinns stationerna i Nyköping, Skavsta och Vagnhärad.
– Det är viktigt att tillvarata kommunernas och regionernas engagemang i denna fråga. Vår utgångspunkt är att lagt kort ligger, säger Tomas Eneroth.
Daniel Portnoff anser att infrastrukturminister Tomas Eneroth inte kan vara mycket tydligare än så, utan att börja peka ut specifika stationslägen.
– Det är inte infrastrukturministerns uppgift att diskutera enskilda stationslägen, och det har jag respekt för. Men han är väldigt tydlig när han säger att det nu finns ekonomiska ramar att genomföra de etapper som redan beslutats. Det är ett riktigt bra besked.
Bakom infrastrukturpropositionen står regeringspartierna S och MP samt L och C. Riksdagen ska behandla propositionen i juni.