Glädjebesked för Ostlänkenstationer: "Bättre än väntat"

Nu finns det pengar till Ostlänkenstationer i Nyköping, Vagnhärad och Skavsta. Den bedömningen gör kommunalråd Urban Granström (S) och Daniel Portnoff (M) efter det att regeringen lagt fram sin infrastrukturproposition.

Ostlänken får stationer i Nyköping, Skavsta och Vagnhärad. Den bedömningen gör kommunalråden i Nyköping och Trosa efter att ha tagit del av regeringens infrastrukturproposition.

Ostlänken får stationer i Nyköping, Skavsta och Vagnhärad. Den bedömningen gör kommunalråden i Nyköping och Trosa efter att ha tagit del av regeringens infrastrukturproposition.

Foto: Artem Furman, Mostphotos

Nyköping2021-04-16 14:15

– Det här var ett bättre besked än jag vågat hoppas på, säger Urban Granström (S), kommunalråd i Nyköping.

I regeringens infrastrukturproposition avsätts 799 miljarder kronor för underhåll och investeringar i järnvägar och vägar åren 2022-2033. Det är en ökning med 176 miljarder – eller 21 procent – jämfört med planen för 2018-2029.

Så sent som i början av mars presenterade Trafikverket en utredning som redovisade konsekvenserna av att begränsa kostnaden för nya stambanor till 205 miljarder. Något som regeringen hade gett myndigheten i uppdrag att undersöka. I flera alternativ försvann stationerna i Nyköping, Vagnhärad och Skavsta.

Med de nya pengarna i infrastrukturpropositionen kan dessa utredningsalternativ förpassas till historien, anser såväl Urban Granström som Daniel Portnoff (M), kommunalråd i Trosa.

undefined
"Det här är en historiskt stor satsning på järnvägar och vägar", säger Tomas Eneroth (S) om regeringens infrastrukturproposition. Men han vill inte diskutera enskilda stationslägen på Ostlänken.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) är försiktigare. Enligt honom medför infrastrukturpropositionen ekonomiska ramar som gör det möjligt att gå vidare med redan beslutade etapper av nya stambanor – bland annat Ostlänken – och att besluta om nya etapper.

Han vill däremot inte peka ut några specifika stationslägen.

– Nästa steg är att propositionen ska antas av riksdagen. Därefter ska Trafikverket ta fram en nationell plan för åren 2022 till 2033 och det är i denna plan som frågor om stationslägen blir aktuella, säger han till tidningen.

Samtidigt är det regeringens utgångspunkt att de överenskommelser som gjorts med kommuner och regioner inom ramen för den så kallade Sverigeförhandlingen ligger fast – och i denna överenskommelse återfinns stationerna i Nyköping, Skavsta och Vagnhärad.

– Det är viktigt att tillvarata kommunernas och regionernas engagemang i denna fråga. Vår utgångspunkt är att lagt kort ligger, säger Tomas Eneroth.

undefined
Här ska Nyköpings nya resecentrum ligga. Detaljplaneringen är i full gång, samtidigt som en utredning från Trafikverket strök Nyköping som station på Ostlänken.

Daniel Portnoff anser att infrastrukturminister Tomas Eneroth inte kan vara mycket tydligare än så, utan att börja peka ut specifika stationslägen.

– Det är inte infrastrukturministerns uppgift att diskutera enskilda stationslägen, och det har jag respekt för. Men han är väldigt tydlig när han säger att det nu finns ekonomiska ramar att genomföra de etapper som redan beslutats. Det är ett riktigt bra besked.

Bakom infrastrukturpropositionen står regeringspartierna S och MP samt L och C. Riksdagen ska behandla propositionen i juni.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!