Nyköpings kommun har gjort en lex Sarah-anmälan efter att en person med hemtjänst hittats avliden i sitt hem. Brukaren hade larmat samma kväll som hen avled, men inte fått någon hjälp.
Det framgår av den utredning som kommunen har gjort med anledning av lex Sarah-anmälan.
Brukaren hade tidigare samma dag fått sin vanliga hjälp av hemtjänsten och då sagt att hen inte mådde bra. Personal hjälpte då till med att boka färdtjänst till den psykiatriska akutmottagningen. Hemtjänsten utgick därefter ifrån att brukaren blivit inlagd på sjukhuset.
Men så var det inte. I stället åkte personen hem igen under kvällen. På natten larmade hen hemtjänsten. Larmet var ett så kallat "tyst larm", där personen som larmar inte säger något. Larmet registrerades av kommunens samordningscentral.
Därefter skedde – ingenting. Rutinen är att ringa upp brukaren som larmat, och om man inte får kontakt skicka en patrull. Varken det ena eller andra gjordes alltså i det aktuella fallet.
Först flera dagar senare fick kommunen klart för sig att personen aldrig blivit inlagd på sjukhus. Då skickades personal till personens bostad, där personen påträffades död. Enligt läkares bedömning avled hen samma natt som hen larmat.
I kommunens utredning pekas det på brister i kommunikationen mellan regionen och kommunen. Anledningen till att personen inte fick besök av hemtjänsten förrän efter flera dagar var att hemtjänsten trodde att brukaren var inlagd på sjukhus. Det förklarar kommunens äldreomsorgschef Mattias Carlsson.
Först när kommunens personal konstaterade att man inte fått något meddelande om detta kontaktades regionen, och det framkom att brukaren skickats hem redan samma dag som hen sökt vård på psykiatriska mottagningen.
Av den anledningen menar kommunens utredning att rutinerna för kommunikationen mellan region och kommun måste revideras och förtydligas.
Däremot kommer utredningen fram till att det finns tydliga rutiner när det gäller hur larm ska hanteras. Att dessa inte följts beror på att medarbetaren som tagit emot larmet brustit.
Enligt lex Sarah-anmälan har arbetsrättsliga åtgärder vidtagits mot den medarbetare som registrerade larmet, men därefter inte agerade. Mattias Carlsson vill dock inte kommentera exakt vad som har gjorts.
– Jag kan inte gå in på det, men jag kan säga att personen ifråga inte sitter kvar på sambandscentralen.