Höghastighetstågen är infrastrukturens gökunge

Vi vill säkerställa att färdslag byggs samman och att godsflöden genom hela landet fungerar. Vi vill bygga om, bygga till och i vissa fall där så är nödvändigt bygga nytt, skriver Maria Stockhaus (M) och Ann-Sofie Lifvenhage (M).

Vi vill säkerställa att färdslag byggs samman och att godsflöden genom hela landet fungerar. Vi vill bygga om, bygga till och i vissa fall där så är nödvändigt bygga nytt, skriver Maria Stockhaus (M) och Ann-Sofie Lifvenhage (M).

Foto: Johan Nilsson / TT

Debatt2021-03-02 04:57
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) är i slutfasen av arbetet med infrastrukturpropositionen. I sak har han få nya besked att ge. Mer pengar till infrastruktur utlovas – men vad ministern avser med detta återstår att se. För att kunna fullfölja redan beslutade projekt inom nuvarande plan och underhålla de på vägar och spår vi har i dag behöver regeringen tillföra uppskattningsvis 250 miljarder. 

Till detta tillkommer gökungen höghastighetståg. Spår som ska skära som en knivsegg igenom landskapen, tvärs igenom människors marker, gårdar och hem. Hela satsningen kommer när den står klar, runt år 2045, kosta skattebetalarna cirka 400 miljarder kronor. Projektet har sågats av såväl ledande forskare som riksrevisionen och den europeiska revisionsrätten.

Moderaterna tar hotet mot vårt klimat på största allvar. Men i motsatsen till regeringen ser vi ljus i den fossila tunnel vi befinner oss i. Varje månad presenteras nya bilmodeller med bättre fossilfria motorer. Flygplan med 19 passagerare drivna på el kommer vara klara att tas i bruk 2025. Moderaterna satsar 2 miljarder mer än regeringen på att elektrifiera det svenska vägnätet. Ingen ska behöva välja bort elbil av oro för hur de ska gå att ladda den. 

Det är inte flygplanen, lastbilarna, bilarna, bussarna och båtarna som skall tas bort utan de fossilt drivna motorer som i dag driver dessa fordon. Ett fossilfritt inrikesflyg ligger bara ett decennium bort. Regeringens pågående korståg mot regionala flygplatser, där regeringskollegan miljöpartiet vill lägga ner åtskilliga flygplatser, måste därför stoppas.

Svensk infrastruktur har stora utmaningar kopplat till att hela Sverige skall leva och utvecklas. Vi måste säkerställa flöden genom landet och vara rädda om skattebetalarnas pengar. Moderaterna vill skapa ordning och reda i svensk infrastruktur. I dag blir i stort sett alla projekt både dyrare och dessutom försenade. Ministern har bara under de senaste månaderna tvingats till flera rena panikåtgärder. Det måste bli slut på miljardrullningen inom svensk infrastruktur.  

Moderaterna vill vårda det vi har, se till att pendlare kan känna trygghet att de kommer i tid till jobb och studier och hem igen för att hämta i tid på skola/förskola. Vi vill säkerställa att färdslag byggs samman och att godsflöden genom hela landet fungerar. Vi vill bygga om, bygga till och i vissa fall där så är nödvändigt bygga nytt. Det är så vi värnar skattebetalarnas pengar och bygger ett starkt och hållbart Sverige med hänsyn till jobb, tillväxt, pendling och miljö.