52 000 kunders uppgifter mejlades ut i bankläcka

52 000 personers person- och bankuppgifter läckte på onsdagsmorgonen ut i ett felaktigt utskick. "Det är en stor jävla skandal", säger Hälleforsnäsbon Niclas Zazis, som är en av många drabbade.

En stor bankläcka upptäcktes på onsdagen. Niclas Zazis från Hälleforsnäs är en av många drabbade.

En stor bankläcka upptäcktes på onsdagen. Niclas Zazis från Hälleforsnäs är en av många drabbade.

Foto: Privat, Martina Holmberg/TT

Sörmland2021-01-20 10:43

Niclas Zazis i Hälleforsnäs är en av tusentals personer som på onsdagsmorgonen fick ett utskick från fondrådgivningsföretaget Indecap, där bland annat över 52 000 kunder i den aktuella sammanställningens fullständiga personnummer, bankuppgifter och fondinnehav redovisas. 

– Det är en stor jävla skandal. Med GDPR och allt. Det är så noga med allt och så kommer det här, säger Niclas Zazis.

I mejlet hälsar företaget, som jobbar åt flera storbanker, bland annat åt de olika sparbankerna, att de hoppas att man som kund är nöjd med sitt beslut om att placera sin premiepension i de aktuella fonderna och bifogar en fil som av allt att döma ska vara en kvartalsrapport över de egna fonderna.

– Men när man öppnar den så kommer det upp 52 365 rader med vilken bank man har, vilket kontor man har, vilken rådgivare man har, ens namn, personnummer, vilket datum man är upplagd, hur mycket pengar man har, och så vidare, säger Niclas Zazis.

Han scrollar i listan och upptäcker en kompis namn. Hans eget står också med. Tidningen har tagit del av filen. 

Drygt 2 000 av de berörda kontoinnehavarna är kunder hos Sparbanken Rekarne och omkring 5 000 hos Sörmlands sparbank. Indecap AB och Indecap Fonder AB ägs till 100 procent av Indecap Holding AB. Indecap Holding AB ägs i sin tur till 84,1 procent av sparbankerna, vilket innebär att Sörmlands sparbank och Sparbanken Rekarne är två av delägarna inom sparbankssfären.  

Liselott Florén är kommunikations- och marknadschef på Sörmlands sparbank. Hon understryker noga att hon inte kan bekräfta det totala antalet av bankens kunder som drabbats, men beklagar det inträffade. Nu överväger de att bryta samarbetet med fondrådgivningsföretaget. 

– Jag vet att det har skett ett felaktigt utskick, men jag har ingen närmare information än så, utan Indecap är avsändare. Vi har inte alla fakta om det inträffade ännu, men det vi så här långt känner till är tillräckligt för att vi överväger hela vårt samarbete med Indecap, säger Liselott Florén.

Hur ser du på det inträffade?

– Detta med att röja personuppgifter felaktigt är något vi ser mycket, mycket allvarligt på. Det här är en väldigt allvarlig incident, men jag vill vara tydlig med att jag inte kan bekräfta siffrorna du har nämnt, det är inget jag känner till, fortsätter Liselott Florén.

Nu kräver Sörmlands sparbank en redogörelse för vad som har hänt.

– Att röja personuppgifter är enligt lag förbjudet, så det är väldigt allvarligt det som har hänt. Det här ska man inte behöva råka ut för, det är förfärligt. Det är otroligt allvarligt och alltså inte förenligt med gällande lagstiftning, säger Liselott Florén.

Vidare säger hon att banken kommer att gå till botten med vad som har inträffat.

– Det här är en samarbetspartner till oss och våra kunder har rätt att kräva professionell hantering, säger hon.

På Sparbanken Rekarne kände man ännu inte till det inträffade när tidningen ringde. Under dagen klarnade bilden. 

– Vi ser mycket allvarligt på det här eftersom det handlar om våra kunders integritet. Det handlar om 3 000 mejl som hann gå ut innan det stoppades. Vi kommer att ställa krav på Indecap att det här inte upprepas igen. Företaget kommer i sin tur att kontakta berörda kunder, säger JO Malmkvist, marknadschef på Sparbanken Rekarne. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!