– Arbetsmiljön är det utvecklingsområde som måste prioriteras allra hårdast, säger Gunnar Hansson, ordförande för Lärarnas Riksförbund i Nyköping.
Under hösten genomförde fackförbunden en enkätundersökning där skolpersonal på Nyköpings högstadium fick besvara frågor om arbetsmiljön. Totalt 105 svar kom in. I enkäten finns olika påståenden. Svarsalternativen går från mörkgrön, att påståendet stämmer helt, till röd, att det inte stämmer alls, med orange och ljusgrön däremellan. Under påståendet "mitt arbete är fritt från hot och våld" är nära 75 procent markerat i röd eller orange färg.
– Det är en otrygg miljö på skolan och om inte arbetsmiljön blir bättre kommer folk inte orka gå till jobbet. Att 75 procent svarar att det förekommer hot och våld på arbetsplatsen är ju för fan inte klokt, säger en lärare till SN, som vill vara anonym.
Läraren förklarar att det finns personal som undviker vissa situationer på skolan för att minska risken att det ska uppstå konflikt.
– Till exempel matsalen på lunchen, då många elever är i omlopp, och när man slutar för dagen och det samlas elever i korridorerna. Både jag och andra lärare som jag pratat med vill gärna undvika de situationerna.
Undersökningen visar även att en liten andel av de svarande anser att de kan använda raster för att koppla av från arbetet. Under påståendet "mitt arbete är fritt från starkt psykiskt påfrestande arbetsuppgifter och arbetssituationer" är cirka två tredjedelar av resultatet markerat i röd eller orange färg. Detsamma gäller för påståendet om huruvida personalen har ork att göra andra saker efter arbetsdagens slut.
– Vi tycker att resultatet är alarmerande. När siffrorna ser ut som de gör visar det på ett arbete som inte har systematik och som inte uppfyller kraven enligt Arbetsmiljöverket, för då skulle det inte se ut på det här sättet, säger Gunnar Hansson.
Han fortsätter:
– Det är jättestora brister i det systematiska arbetsmiljöarbetet, till exempel i hur man följer upp incidenter som sker. Du kan skriva jättestora med stort J.
Varken Gunnar Hansson eller Marianne Rosén, huvudskyddsombud för Lärarförbundet i Nyköping, är förvånade över vad undersökningen visar.
– Vi från fackligt håll måste naturligtvis tänka att allt det som inte är mörkgrönt är sådant som vi fackliga företrädare inte kan vara nöjda med, säger Gunnar Hansson.
– Vi har presenterat undersökningen för skolledningen och de har tagit det här på allvar, säger Marianne Rosén.
Tina Johansson, rektor vid Nyköpings högstadium, säger att hon delvis känner igen sig i resultatet från undersökningen, men inte helt, och förklarar att hon är ganska ny som rektor.
– Alla har rätt till en arbetsplats fri från hot och våld, både våra elever och våra medarbetare, så det är klart att det inte är acceptabelt och att det är allvarligt. Det har varit en hög arbetsbelastning för skolpersonalen och en oerhört ansträngd situation under pandemin. Ibland har 50 procent av personalen varit frånvarande, säger hon.
Tina Johansson säger att skolan följer Arbetsmiljöverkets föreskrifter och att tydliga rutiner finns för hur tillbud och incidentrapporter hanteras.
– Vi har en kvalitetskalender där det står varje månad vad som ingår i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Den kritiken, att det skulle finnas brister i det systematiska arbetsmiljöarbetet, har jag inte fått, men jag tänker att man säkert kan göra rutinerna bättre.
– Jag tycker att vi har tydliga strukturer och rutiner, men om de fackliga organisationerna tycker att det finns brister så har vi inte lyckats i kommunikationen fullt ut, tillägger Tina Johansson.
Men trots ett enligt fackförbunden "alarmerande" resultat, visar undersökningen att en stor andel av de svarande anser att den närmsta chefen hanterar konflikter på ett bra sätt samt att cirka 75 procent av de svarande har en positiv känsla när de kommer till jobbet.
– Det är klart att det finns de som upplever att det är tryggt på skolan. Det är jätteskönt för dem om de upplever det så, säger läraren som vill vara anonym.
– Läraryrket är ett viktigt yrke. Det är ett yrke som de allra flesta väljer med stor omsorg. Det finns många oerhört positiva delar av att vara lärare. En spännande, rolig dynamik i arbetet och att få vara med och utveckla kunskaper och färdigheter hos det uppväxande släktet, säger Gunnar Hansson.