Migrationsverket litar inte pÄ att de tror pÄ Jesus

Hur avgör man vad en mÀnniska innerst inne tror och tÀnker? Den svÄra frÄgan stÀlls Migrationsverket inför, nÀr de ska avgöra om konvertiter ska fÄ stanna i Sverige eller inte.

Mehdi Farshbaf Azarian och Maryam Mohammadi Jahani gÄr regelbundet i kyrkan. Men hur ska de bevisa att de verkligen tror pÄ kristendomen?

Mehdi Farshbaf Azarian och Maryam Mohammadi Jahani gÄr regelbundet i kyrkan. Men hur ska de bevisa att de verkligen tror pÄ kristendomen?

Foto: Johannes TÄngeberg

Nyköping2020-10-22 06:30

– Jesus kom till oss. Varför förstĂ„r inte Migrationsverket det? 

Det undrar Nyköpingsbon Mehdi Farshbaf Azarian.

Mehdi kom till Sverige frĂ„n Iran första gĂ„ngen 2004, sökte asyl pĂ„ politiska grunder men fick avslag. År 2012 kom han hit igen och sökte Ă„ret dĂ€rpĂ„ Ă„terigen asyl, nu tillsammans med sin hustru Maryam Mohammadi Jahani. De fick avslag pĂ„ nytt.

2015 lÀt de döpa sig i Svenska kyrkan och ansökte Àn en gÄng om asyl, nu för att de som kristna konvertiter riskerade förföljelse i Iran.

I augusti i Är avslogs Àven denna ansökan. Migrationsverket tvivlar pÄ att deras konversion skett av "genuin personlig religiös övertygelse", som det heter i beslutet.

I asylutredningen har Mehdi och Maryam fÄtt berÀtta om sin tro. De har lÀmnat in intyg frÄn prÀster och andra kyrkliga företrÀdare som ska styrka att de pÄ allvar bekÀnner sig till kristendomen. De har Àven lagt fram argument för att de kommer att bli förföljda i Iran om de ÄtervÀnder: Att lÀmna islam Àr ett brott i Iran, och konvertiteter riskerar lÄnga fÀngelsestraff eller i vÀrsta fall dödsstraff.

Migrationsverket menar att paret kan leva i Iran om de inte öppet visar att de Ă€r kristna – nĂ„got de inte heller skulle behöva göra om de inte konverterat av genuin övertygelse.

Mehdi och Maryam Ä sin sida sÀger att de inte kan förneka sin tro.

Karin Wiborn Àr generalsekreterare för Sveriges kristna rÄd, en organisation som samlar de flesta kristna kyrkor i Sverige. Den stÄr sedan mÄnga Är i dialog med Migrationsverket kring frÄgan om konvertiter.

– Det Ă€r en stor och komplex frĂ„ga, konstaterar hon.

undefined
Karin Wiborn, generalsekreterare i Sveriges kristna rÄd, sÀger att kyrkorna har ett ansvar att döpa dem som tror.

Att asylsökande konverterat har blivit vanligare, och stÀller verkets handlÀggare inför den svÄra uppgiften att avgöra om den nyvunna tron Àr "genuin", skriver organisationen pÄ sin hemsida.

För visst kan det finnas mĂ€nniskor som ser konversionen blott som ett instrument. Kyrkorna mĂ„ste vara uppmĂ€rksamma pĂ„ detta, menar Wiborn, och medger att det finns en risk för missriktad vĂ€lvilja – att kyrkorna döper nĂ„gon för att hjĂ€lpa honom eller henne att fĂ„ asyl.

– Om det kommer en mĂ€nniska som upplever att den verkligen behöver stanna i Sverige. Att dĂ„ sĂ€ga nej – det Ă€r svĂ„rt, helt enkelt.

Men kyrkorna har ett ansvar för att göra rÀtt, anser Karin Wiborn.

– Åtminstone för mig hjĂ€lper det att tĂ€nka att jag stĂ„r i Guds tjĂ€nst, och ska döpa den som tror.

För Migrationsverket Àr tidpunkten för Mehdis och Maryams konversion misstÀnkt. Eller "anmÀrkningsvÀrd", som det stÄr i avslagsbeslutet.

De bĂ„da lĂ€t döpa sig i januari 2015, efter att de fĂ„tt avslag pĂ„ sin asylansökan. Maryam har berĂ€ttat hur hon, nĂ€r de bĂ„da befann sig pĂ„ ett av Migrationsverkets förvar, hade en stark dröm, eller uppenbarelse om man sĂ„ vill. Änglar visade sig för henne. Kort dĂ€refter blev de slĂ€ppta ur förvaret, kom i kontakt med kyrkan och med kristna mĂ€nniskor som hjĂ€lpte dem till bostad och gemenskap.

Var det en passande tid att övergÄ till kristendomen för att kunna Äberopa nya asylskÀl? Eller var det som Maryam sÀger, att i en svÄr situation kommer Gud nÀrmare? Eller att Gud valde dem, som Mehdi sÀger och undrar varför Migrationsverket inte förstÄr?

Migrationsverket tycker att de bÄda borde ha berÀttat om sitt intresse för kristendomen tidigare Àn vad de gjorde.

Men att lÀmna islam gick inte över en natt, berÀttar paret. 2013 fick de kontakt med Jehovas vittnen och deltog i bibelstudier. De var nyfikna, men vid den tiden fanns Ànnu inga tankar pÄ att konvertera, enligt Mehdi. Han har förklarat för Migrationsverket att de konverterade först nÀr de var mogna. Att de inte ville "spela med Gud".

Mehdi tycker inte att en handlÀggare pÄ Migrationsverket kan bedöma hans tro, att de inte försöker förstÄ vad han kÀnner.

– Jag har sagt: Gud kom till oss. Men handlĂ€ggaren vill veta varför vi blev kristna.

undefined
Mehdi och Maryam utanför Oppebykyrkan, som de regelbundet besöker. "Jesus kom till oss", sÀger Mehdi.

Lars-Olof Holmberg Ă€r ordförande för EFS Missionsförening vid Oppebykyrkan, den kyrka som Mehdi och Maryam oftast besöker. Han Ă€r en av dem som har skrivit ett intyg, dĂ€r han gĂ„r i god för att parets kristna tro Ă€r Ă€kta. Efter att ha lĂ€rt kĂ€nna paret och haft kontakt med dem sedan de kom till Nyköping 2018, Ă€r han övertygad om att de Ă€r uppriktiga. Han Ă€r kritisk till att intygen vĂ€ger sĂ„ lĂ€tt i Migrationsverkets bedömning. 

– Jag kĂ€nner mig ocksĂ„ lite krĂ€nkt nĂ€stan. Att inte bli trodd. Med min kristna övertygelse sĂ„ kan jag inte ljuga om en sĂ„dan sak.

undefined
Lars-Olof Holmberg, ordförande för EFS Missionsförening vid Oppebykyrkan, Àr övertygad om att Mehdis och Maryams tro Àr Àkta.
Paret har överklagat

Mehdi och Maryam har överklagat Migrationsverkets beslut. 

Tidningen har varit i kontakt med Migrationsverket för att lÄta myndigheten ge sin syn pÄ hur man bedömer konvertiter, bÄde generellt och nÀr det gÀller Mehdi och Maryam, men verkets presstjÀnst förklarar att man inte tÀnker uttala sig sÄ lÀngre rÀttsprocessen pÄgÄr.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!