Ministern berömmer Sörmlandsbussar utan trängsel

Sörmlandstrafiken kommer att få cirka 26 miljoner kronor i kompensation för minskade biljettintäkter. Något som enligt en prognos inte ens täcker hälften av bortfallet.

Infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) berömmer Sörmlandstrafiken att hantera uppdraget i pandemitider. "Jag har använt Sörmland som ett föredöme när jag pratat med andra regioner", säger han.

Infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) berömmer Sörmlandstrafiken att hantera uppdraget i pandemitider. "Jag har använt Sörmland som ett föredöme när jag pratat med andra regioner", säger han.

Foto: Jessica Gow/TT

Sörmland2020-12-03 06:30

Uppmaningarna från regeringshåll om att undvika att åka kollektivt i kombination med att många sörmlänningar har jobbat hemifrån har gett effekt. Trängseln på de illgröna bussar har minskat avsevärt, men med det även biljettintäkterna.

Något som Sörmlandsbördige infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) tog upp när hans turné runt Sveriges regioner hunnit fram till vårt län.

– Jag passade på att berömma Sörmlandstrafiken för att man skött sitt uppdrag under pandemin. Man har hållit uppe volymen i kollektivtrafiken riktigt bra, för att motverka trängsel. Bland annat har man satt in extrabussar, säger han.

Trafikverket har nu fördelat en kompensation till de regionala kollektivtrafikmyndigheterna. Det blir totalt tre miljarder kronor för perioden mars till juni, varav 26 miljoner når Sörmlandstrafiken. Det var också vad Sörmlandstrafiken sökt.

– Det finns de regioner som dragit ner och sparat in på trafiken så det blivit trängsel. Då kan de här pengarna komma att fördelas om, så att exempelvis Sörmland som gjort det bra får mer, säger Eneroth.

undefined
Sörmlandstrafiken har infört flera åtgärder under året för att minska risken för smittspridning i kollektivtrafiken.

Missnöjet är dock stort hos Svensk kollektivtrafik vars prognos för helåret visar på ett biljettintäktstapp på drygt 7,4 miljarder kronor. Enligt samma prognos tappar Sörmlandstrafiken 66,3 miljoner kronor i biljettintäkter i år. Svensk kollektivtrafik menar att pengarna inte ens täcker hälften av årets förluster och att det blir ännu tuffare nästa år, då två miljarder är avsatt som kompensation.

I ett pressmeddelande skriver Svensk kollektivtrafik att det är som att betala för snabbnudlar, men ställa krav på oxfilé. Hur tänker du kring det?

– Jag är förvånad över tonläget. Kollektivtrafiken är ett ansvar för kommuner och regioner. Det här är första gången som staten hjälper till på det här sättet, med öronmärkta pengar, tre miljarder i år och två miljarder nästa år. Och den här prognosen bygger på en vecka i april, så vi får se hur stort tappet blir i realiteten.

Hur ska det gå att bedriva en kollektivtrafik med coronasäkert avstånd på ett ekonomiskt hållbart sätt?

– Det är en frågeställning vi arbetar med tillsammans med regionernas företrädare. Det är klart att det kommer att ta tid att återskapa förtroendet för kollektivtrafiken. Redan nu subventioneras den och det kanske behövs ännu mer gemensamma medel framöver om vi ska kunna skapa en smart kollektivtrafik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!