Ny kritik mot flygplatsstödet: "Föråldrat system"

Förutom Skavsta blir ett antal mindre regionala flygplatser utan coronastöd från staten. "Stödet bygger på ett föråldrat system", anser Svenska regionala flygplatser AB.

Stödet till de regionala flygplatserna bygger på ett föråldrat system, avser Svenska regionala flygplatser AB.

Stödet till de regionala flygplatserna bygger på ett föråldrat system, avser Svenska regionala flygplatser AB.

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Nyköping2020-06-24 11:52

Skavstaledningen är frustrerad över att de stödpaket till landets flygplatser som regeringen vill sjösätta innebär att Skavsta inte får en krona och överväger att stämma staten för att sneddriva konkurrensen, något som tidningen har berättat om tidigare.

Nu riktar även Svenska regionala flygplatser AB, som organiserar flertalet av de flygplatser i landet som inte ägs av staten, kritik mot stödpaketen.

– Vi välkomnar att regeringen vill stödja de regionala flygplatserna med 100 miljoner. Men behovet är mycket större än så. Dessutom omfattas flera av våra medlemmar inte av stödpaketet och kommer alltså att bli utan stöd, säger Peter Larsson, vd på bolaget.

undefined
Peter Larsson, vd på Svenska regionala flygplatser.

Totalt är 32 regionala flygplatser medlemmar i Svenska regionala flygplatser AB. Endast runt 20 av dessa kommer att få ta del av stödet, enligt den tolkning som bolaget gör av regeringens förslag.

De flygplatser som omfattas av stödet har tidigare ägts av staten och får redan i dag ett statligt driftsbidrag. De flygplatser som är privata och som ligger i närheten av Stockholmsregionen blir utan, berättar Peter Larsson.

– Utformningen av stödpaketet vilar på ett föråldrat system. Vi har försökt att få en ändring till stånd under många år, säger han.

Enligt Svenska regionala flygplatser uppgår behovet av stöd till de regionala flygplatserna till runt 300 miljoner kronor. Skavsta var tidigare medlem i organisationen men lämnade för några år sedan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!