Fabriken ligger i ett industriområde lite i utkanten av Söderköping. Det är här som familjeföretagets amfibiebilar sätts ihop.
– Det stora målet var att skapa något som inte såg ut som en båt med hjul, säger Oskar.
– Det tycker jag att vi har lyckats med, säger Torbjörn.
Med ett knapptryck fälls de tre hjulen ner – och båten blir en bil. En craftcart är tre meter lång, 1,6 meter bred med en vikt på 275 kilo, utan utombordare.
Fordonen klassas antingen som moped eller motorcykel beroende på modell. Som snabbast kan de köras i 70 kilometer i timmen – och göra 20 knop på sjön.
– Det har varit väldigt mycket jobb att utveckla den. Men nu är den färdig, säger Torbjörn.
– I huvudsak gör vi karossen och monterar här. Vi har ritat, konstruerat och gjort alla mekaniska komponenter. Sedan köper vi lite grejer från Asien och lite från Sverige.
Hjul, batterier och en del av elektroniken kommer från Kina. De har velat hålla nere vikten för den med en större båt eller husbil ska kunna ta sin craftcart med sig.
– Det ser vi som två stora målgrupper, tillsammans med de som bor i skärgården, säger Oskar.
Priset: från 400 000 kronor och uppåt. Förhoppningen är att sälja 20 fordon under det första året. På sikt har de större ambitioner än så.
– Runt 500 per år tror jag att det skulle gå att sälja. Det säljs runt 2 000 vattenskotrar årligen i dag, jag tror att vi skulle kunna ta en del av den kakan, säger Oskar.
Torbjörn har lång erfarenhet av att driva företag i bilbranschen. Då har det i huvudsak handlat om att leverera verktyg och delar till andra – nu har drömmen om att ta fram ett eget fordon gått i uppfyllelse.
– Jag tror att vi är en av sex biltillverkare i landet nu, beroende på hur man räknar, säger han.
Craftcart companys anor sträcker sig långt bakåt i tiden – ända till 1940-talet, även om företaget haft andra namn genom åren. Bilmärken i Sverige, England och Tyskland har varit kunder, berättar Torbjörn.
Det var genom att sälja många av de maskiner som användes för tillverkningen som de fick pengar till att utveckla sin craftcart.
Från början var tanken att karosserna skulle tillverkas i Kina i stället för i Söderköping. I dag är de glada att det inte blev så. Som en följd av pandemin och kriget i Ukraina har priserna för både produktion och transporter i landet skenat.
– Jag tror att vi kommer få se alltmer produktion i Sverige och Europa framöver, säger Oskar och tillägger:
– Inte minst för att man får en annan kontroll.
Egentligen är han utbildad jurist, men under utbildningen började han att lägga mer och mer tid på familjeföretaget.
– Jag kände väl att det inte var jurist– jurist som jag ville bli. Det här är mycket roligare än att jobba på en familjerättsbyrå, säger han.
Lokalerna på Harsbygatan är på omkring 1 500 kvadratmeter, så det finns rum att växa. Drömmen är att ta fram fler, helt nya, bilar.
– Tanken är att det här ska bli en komplett fordonsfabrik här i Söderköping. Det kommer att komma nya saker, det här är inte den enda produkten som vi tänker hålla på med de närmaste 10–20 åren, säger Oskar.
– Vi har utvecklat ett ganska stort kunnande inom elfordon. Vi skulle kunna ta fram andra elfordon också, säger Torbjörn.
– Vårt nästa steg är att anställa fler folk som kan hjälpa till i produktionen.