Havsmotiv var temat i kampanjen "Bo i Nyköping" som kommunen bedrev under åren 2004 till 2019. De svartvita och rogivande bilderna av havet sattes upp i Stockholms tunnelbana för att locka nya invånare.
Under 2020 låg kampanjen nere. Men nu återuppstår den. I delvis ny form och under ett helt nytt namn.
– När vi tog fram den här kampanjen var vårt uppdrag att förvalta det värde som byggts upp genom åren. Men också att bredda bilden av Nyköping, säger Anna Nilheimer, kommunikationschef på Nyköpings kommun.
Som ett arv från den tidigare kampanjen är de nya bilderna svartvita. Även den rogivande känslan i bilderna känns igen.
Däremot är motiven betydligt fler. Där havet tidigare hade en särställning syns nu människor i en rad olika miljöer: mitt i staden, på arbetsplatsen, på en åker – och vid havet.
Kampanjen heter Nystadsliv och budskapet som ska förmedlas är att Nyköping erbjuder livsbalans, berättar Anna Nilheimer.
– Det handlar om närhet till familjen, naturen, fritiden och till ett spännande näringsliv under utveckling. Bilderna innehåller en rad berättelser om varför olika människor har valt att bo och leva i Nyköping.
Kampanjen har tagits fram i samarbete med det lokala näringslivet. I synnerhet tillsammans med de delar av näringslivet som skriker efter arbetskraft. Förhoppningen är att kampanjen ska underlätta de lokala företagens rekryteringsarbete.
Peter Karlsson, vd på IT-företaget Learning Well, är övertygad om att det fungerar.
– Vi har anställt en del stockholmare som flyttat till Nyköping. De har berättat hur trötta de har varit på att leva i huvudstaden. Det underlättar för oss om Nyköping har ett starkt varumärke när vi letar arbetskraft, säger han.
En av de personer som syns på de nya bilderna är den kända Nyköpingskrögaren Sasse Sepehrazar.
– Det är alltid kul att få representera Nyköping, en stad som jag är stolt över. Jag känner mig hedrad, säger han.
Under hösten kommer kampanjen att vara helt digital och synas på sociala medier, i dagspressen, på olika intressesajter och på skyltar längs med E4. Kampanjen kommer att fortsätta nästa år – men det är ännu inte bestämt riktigt hur, berättar Anna Nilheimer.
Kommer den att synas i tunnelbanan?
– Det har vi inte tagit ställning till ännu men det är inte heller uteslutet, säger hon.