Årets mörkaste dag närmar sig – så syns du i trafiken

Lördagen den 21:a december står solen som lägst på himlen. Midvintersolståndet innebär årets mörkaste dag. Då gäller det att vara extra uppmärksam i trafiken.

Lars Nordquist, verksamhetsansvarig på NTF Sörmland.

Lars Nordquist, verksamhetsansvarig på NTF Sörmland.

Foto: Ulf Stråhle

Nyheter2024-12-20 18:43

Nyheten i korthet

  • Den 21:a december, årets mörkaste dag, uppmanas alla att vara extra uppmärksamma i trafiken. Solen i Nyköping stiger upp kl. 08.41 och går ner kl. 14.56, vilket innebär över sex timmars mörker under pendlingstid.
  • Lars Nordquist från NTF Sörmland betonar vikten av att bära reflexer för fotgängare och att bilister kör försiktigt och uppmärksamt. Han beskriver reflexer som "billiga livförsäkringar".
  • Nordquist nämner också att GDPR har försvårat NTF:s arbete eftersom de inte längre har tillgång till länets olycksregister och måste gå via kommunen för att få anonymiserade utdrag.

I Nyköping stiger solen upp klockan 08.41 och går och lägger sig igen redan 14.56 – det ger oss drygt sex timmars dagsljus. Till följd av solens frånvaro sker all pendling till och från jobb och skolor i nattmörker. 

Bilister: kör försiktigt. Fotgängare: gå med god uppsikt.

Olyckan var framme så sent som under den mörka onsdagsmorgonen då en ung flicka blev påkörd i Trosa

Lars Nordquist, verksamhetsansvarig på NTF Sörmland, förklarar hur vintervädret påverkar synligheten i trafiken:

undefined
Nu är det dags att använda reflexer och att bilister kollar så att deras fordonsbelysning fungerar, skriver insändarskribenten.

– Är man mörkt klädd och utan reflexer under en regnig och mörk decembermorgon eller kväll så syns man helt enkelt inte. Reflexer är billiga livförsäkringar, säger han.

Men trots att du slängt på en reflex över armen är du inte garanterat synlig, särskilt inte så här års. 

– Helst ska du ha en lågt hängande reflex, billjuset lyser ju ner mot vägen. Sedan är det bra om reflexen inte har legat länge i fickor, mot nycklar eller annat som skaver.  Men vilken som helst reflex är bättre än ingen alls, säger han och fortsätter:

undefined
Reflexer kan rädda liv. Allra helst ska de sitta på rätt ställe och vara i fullgott skick.

– Vi har delat ut hur många som helst, hade folk haft på sig de reflexer vi delar ut istället för att de hamnar i någon byrålåda hade varenda Nyköpingsbo sett ut ungefär som en smyckad julgran vid det här laget. 

Vad bör bilisterna tänka på då?

– Framförallt på att köra försiktigt och uppmärksamt. Det hjälper om du är pigg och glad, eller åtminstone inte trött och irriterad, när du sätter dig i bilen. Dessutom kan du rent konkret se till att du alltid har spolarvätska och fungerande torkarblad.

undefined
Lars Nordquist, verksamhetsansvarig på NTF Sörmland.

Men det är inte bara årstiden som försvårar i trafiken, även storpolitiken försvårar NTF:s arbete.

För ett par år sedan, innan GDPR, hade NTF tillgång till länets olycksregister. Då kunde de enkelt identifiera korsningar eller övergångsställen där olyckor inträffade mer frekvent än på andra ställen. Nu kan de själva inte få tillgång till den längre, utan måste gå via kommunen.

– Det är Transportstyrelsen som sätter stopp. Ibland får vi tillgång till utdrag ur registren, som är anonymiserade, genom kommunen. Vi kan inte komma åt den på egen hand längre. Det har försvårat vårt arbete mycket då vi måste kunna göra våra utvärderingar. Det är för- och nackdelar med GDPR såklart, men det här problemet går inte riktigt att komma runt, säger Lars Nordquist.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!