– Vi efterfrågar information om vad som händer i bygget, arbetet har stått stilla i flera års tid nu, säger Ludwig Gustavsson, ordförande för kiladalens socialdemokratiska förening.
Två år efter beslutet om fartkameror på väg 800 mellan Jönåker och Bergshammar är de fortfarande inte i bruk. Förening har länge varit kritiska till att byggnationen dragit ut på tiden.
– Det vi stör oss på är att det är ett påbörjat arbete som inte avslutas. Det finns saker som stolpar och skyltar på plats men dessa är övertäckta och fortfarande inte i bruk, säger han.
Väg 800 går parallellt med E4:an och är enligt föreningen därför tidvis tungt trafikerad, särskilt när det är stopp på motorvägen. De anser att det inte rör sig om en partipolitisk fråga utan att det ligger i allmänhetens intresse att bygget avslutas.
I november 2021 uppgav Trafikverket att orsaken till förseningen av etablering av kameror berodde på att de väntade på el från nätägaren.
– Det ligger på elnätsägaren Vattenfall. Vi kan inte göra annat än att vänta, säger Eva Lundberg nationell samordnare för fartkameror på Trafikverket.
Enligt henne står Trafikverket maktlösa, då nätägaren Vattenfall ansvarar för att dra fram elen.
– Vi på Trafikverket väljer ut sträckor där hastigheten är hög och det är stor risk för olyckor. Vi vill därför väldigt gärna se att kamerorna tas i bruk så snabbt som möjligt, men vi kan inte göra något åt eldragningen, säger hon.
I ett mejl till SN skriver Vattenfall att det är högt tryck på elanslutningar i Sverige men att de arbetar för att korta tiderna i anslutningsprocessen. De svarar inte på när de berörda kamerorna kan få el.
"I största möjliga utsträckning försöker vi möta kundens tidsplan för anslutning, men i vissa områden är det svårare och då för vi dialog med kunden – i det här fallet Trafikverket - om hur tidsplanen ser ut.", skriver presskontakten på Vattenfall.
Det kan krävas mer omfattande utbyggnationer av elnätet när det gäller fartkameror.
"För att ansluta trafikkameror, som ofta är placerade där det inte finns ett befintligt nät att ansluta till, är det troligt att vi behöver etablera en ny nätstation, vilket är tidskrävande samt att det blir ett stort projekt med många intressenter involverade.", fortsätter de och förklarar att det förs en kontinuerlig dialog med Trafikverket.