Boende längs med väg 221 förbi Vadsbro har återigen lyft frågan om trafiksäkerhet i området. De vill att maxhastigheten på 70 kilometer i timmen sänks till 50. Samma fråga var på tapeten 2015, men landade i ett avslag.
"Vi känner att vi delvis inte tas på allvar, delvis bollas runt", skriver avsändarna i sin vädjan till Länsstyrelsen. De har tidigare vänt sig till Trafikverket och polisen, vilka nu båda utgör remissinstanser i ärendet tillsammans med Flens kommun.
Trafikverket vill avslå förslaget, medan Polisen tycker att det "känns som en naturlig åtgärd för att öka trafiksäkerheten och minimera olycksrisken". De anser att det råder begränsad sikt både för fordon som passerar samt de som ska köra ut på vägen.
Flens kommun tror inte att förare skulle hålla 50-gränsen om man sänkte till det i dag. Bland annat för att det nästan uteslutande bara är bebyggt på ena sidan om vägen.
– Bara i ett enda läge har man in och utfarter på båda sidor av vägen och det är vid infarten till Runebyvägen. Så som bilförare upplever man inte att man är i ett tätbebyggt område, säger Anna Dejerud, chef för tekniska avdelningen på samhällbyggnadsförvaltningen.
En sänkning av hastigheten skulle därför kräva att man byggde om vägen så man upplever att man är inne i ett samhälle och åker, med exempelvis avsmalningar och trottoarer, enligt henne.
Tycker du att man borde göra det?
– I så fall behöver man först göra en totalutredning om hur mycket oskyddade trafikanter det är, vad det finns för möjligheter vid vägrummet och vilken status väg 221 ska ha i framtiden. Innan man gör några fysiska åtgärder måste man ha de här sakerna klart för sig.
Däremot anser kommunen att man behöver "se över" infarten till Blacksta, där det har skett flera olyckor på senare tid. Bland annat i september då tre fordon kolliderade och i april då en kvinna skadades allvarligt när hon väntade på bussen.
Även in- och utfarterna längs vägen bör ses över, tycker kommunen. En möjlig åtgärd som nämns är att inga fasta grindar, som får bilar att stanna upp i vägbanan när de öppnar för att kunna köra in, skulle få finnas inom sex meter från vägen.
Ett annat alternativ skulle vara att samordna utfarterna.
– Det ligger fem fastigheter på rad där åtminstone tre av dem skulle kanske kunna samordnas så de åker ut mot Blacksta istället, så det blir färre utfarter mot den tungt trafikerade vägen.