Förra vintern hände det tre eller fyra gånger, han minns inte exakt. Tankbilen som hämtar mjölken från de 70 korna på Viby gård tog sig inte fram på den glashala 223:an. Ett sms någon timme innan planerad hämtning – och Tomas Ånestrand tvingades öppna kranarna och låta 4 000 liter mjölk forsa ut i gödselbrunnen.
Arla-bilen hämtar mjölk på gården varannan dag. Som vägen sett ut de senaste dagarna är det oklart var mjölken kommer att hamna – på mejeriet eller på dyngstacken.
– Det känns lite oroligt, säger Tomas Ånestrand.
Längs mjölkbilens rutt ligger flera gårdar. Andreas Andersson i Blacksta har 130 kor som tillsammans mjölkar 7 000 liter på två dagar.
– Det blir många glas O´boy, konstaterar han.
Om det är en statlig väg som inte är i körbart skick kommer Arla att ersätta bönderna som tvingas kassera mjölk.
– Men det är ändå vi som kollektiv som får betala, det är ju bönderna som äger Arla, säger Stefan Gustafsson, mjölkbonde och ledamot i LRF:s regionstyrelse i Sörmland.
I ett debattinlägg i Södermanlands Nyheter skriver han att det borde finnas kapacitet att åtgärda vägarna, åtminstone inom sex timmar.
Rami Yones, regionaldirektör för Trafikverket i region öst har tagit del av kritiken och säger att det är bra att LRF lyfter frågan.
– Vi kan inte skylla ifrån oss. Det är vårt ansvar. Jag har tagit kontakt med LRF, vi vill ha en dialog och ett system där deras medlemmar hör av sig till oss. Vi känner inte till de känsliga transporterna och vi kan inte vara precis överallt hela tiden.
Enligt Rami Yones finns en chans att prioritera halkbekämpningen, om Trafikverket får veta att mjölkbilen är på väg.
– Det är inte säkert att det går men vi måste i alla fall få en möjlighet. Vi behöver hjälpas åt att bedöma. Men om tankbilen redan är på plats är det förstås omöjligt.
Våren 2023 föreslog Arlas centrala ledning att vägar som är viktiga för svensk livsmedelsproduktion prioriteras av Trafikverket.
"Utebliven mjölkhämtning riskerar att leda både till stora ekonomiska förluster, svinn och få konsekvenser för djurhälsan. Det är också en anledningen till att fordon som används för uppsamling av mjölk har ett nationellt undantag från kör- och vilotider och färdskrivare", förklarade Arla i ett brev till Trafikverket.
Ett möte mellan parterna är tänkt men har ännu inte blivit av.