Från Cloetta är beskedet att man lägger ned tillverkningen på grund av en sviktande försäljning och låg lönsamhet.
Personer i reklam- och pr-branschen som UNT talat med tror att det kan finns en annan agenda.
– Det går inte att utesluta att det är en reklamkupp för att få uppmärksamhet kring ett varumärke som funnits med länge och kanske inte är så populärt längre, Sara Thun Arodén, vd på reklambyrån Oh My med ett hundratal anställda och kontor i Sverige och Norge.
Cloettas utspel har likheter med ett som Carlsberg tidigare gjort. Det danska bolaget meddelande att tillverkningen av Pommac skulle läggas på grund av bristande lönsamhet. Beskedet ledde i sin tur till protester och namninsamlingar samt gjorde att Carlsberg behöll Pommac.
Det agerandet har av marknadsföringsforskare beskrivits som en pr-bluff och att det aldrig fanns några tankar på att lägga ned produktionen.
Ulrika Åström, strateg på kommunikations- och PR-byrån Södra Tornet i Uppsala, är inne på samma linje som Sara Thun Arodén.
– Det här kan mycket väl handla om att Cloetta vill skaka liv i ett lite avsomnat varumärke som funnits hur länge som helst för att få se vad det är värt och om det är något att satsa på i framtiden, förklarar Ulrika Åström.
I nästa andetag konstaterar hon också:
– Det kan vara så att Mums-Mums gjort sitt och att man verkligen vill lägga ned. Men jag tänker också: finns det en strategi i att väcka liv i Mums-Mums så kommer vi den närmaste tiden att se flera andra aktiviteter från Cloetta.
Uppsalaprofilen Tommy Lindgren har arbetat med pr och reklam i många år.
– Jag tror att om man frågar en grupp äldre personer så skulle många beskriva att de har en lite nostalgisk relation till Mums Mums. Men frågar man samma människor om de köper Mums-Mums så är nog få som svarar ja på den frågan, säger Tommy Lindgren.
Han konstaterar också att Cloetta jobbar med ett stort antal varumärken.
– Det kostar pengar att hålla igång varje varumärke med att ta fram förpackningsmaterial och marknadsföra det. Sett mot den bakgrunden är det inte konstigt att Cloetta ser över vad man ska producera och marknadsföra, säger han.
Men han vill inte utesluta att det handlar om en pr-kupp.
– Men jag tror inte den kommer att då samma effekt som den med Pommac där det skedde namninsamlingar för drycken skulle fortsätta att produceras. Mums-Mums är inte ett lika kraftfullt varumärke längre, säger Tommy Lindgren.