Coop och KF har nu tagit de nödvändiga investeringsbesluten som gör att Eskilstuna för lång tid kommer att vara hjärtat i Coop Sveriges varuförsörjningverksamhet. Den nya terminalen i Eskilstuna logistikpark ska förse drygt 800 livsmedelsbutiker över hela Sverige med varor.
Coops nya Sverigelager väntas vara i full drift andra halvåret 2024. Det ersätter "torrlagret" i Upplands Bro och färskvarulagret i Västerås med totalt cirka 850 anställda. Verksamheten vid fryslagret i Enköping påverkas inte.
Hur mycket personal som krävs i det nya helautomatiserade lagret i Eskilstuna väntas variera.
– Jämfört med ett traditionellt lager blir det färre tjänster, och det kommer delvis att kräva andra roller och kompetenser för att styra och underhålla automationen. Men det tar inte på något sätt bort behovet av manuell arbetskraft och givet anläggningens storlek handlar det ändå om väldigt mycket personal. Dagligvaruhandeln har vissa toppar under året och vi räknar med 400 till 500 arbetstillfällen, säger Coop Sveriges vd Magnus Johansson.
Med 500 arbetstillfällen skulle Coop Sverige i ett slag bli Eskilstunas näst största privata arbetsgivare efter Volvo CE.
Satsningens omfattning är enorm med Sverigemått mätt och stor ur ett Europaperspektiv. För att kunna slå samman två befintliga storlager på en mindre totalyta, och dessutom anpassa för framtida expansionsbehov, blir det lagrets volym som ökas. Lasthöjden kommer att ligga på som mest 36 meter att jämföras med traditionella plocklager med manuell truckhantering som opererar på 8-12 meters höjd.
– Friends arena har en (invändig) takhöjd på 33 meter om du vill sätta det i perspektiv, säger Magnus Johansson.
Inom den svenska dagligvarubranschen är det ännu ovanligt med automatiserade höjdlager.
– Men även den finska och norska kooperationen har valt liknande typer av lösningar så det finns inspiration och lärdomar att få från närområdet, säger Magnus Johansson.
Vad gjorde att valet föll på Eskilstuna?
– Det är inte överallt man hittar logistikparker där det är så väl förberett och med möjlighet att snabbt få igenom bygglov. Infrastrukturen finns runt omkring och i vårt fall var det allra viktigaste att det finns järnväg på området. Tågtransporter är mycket viktiga för oss och redan i dag körs mer än 35 procent av varorna på järnväg. Vi har ambitionen att öka andelen elektrifierade transporter ytterligare. Men det hänger inte bara på oss, vi är beroende av att få fler bantider och mer utrymme på stambanan.
Vem som ska äga lagret i Kjula vill Coop ännu inte avslöja.
– Vi kommer att ha en partner och vem det är berättar vi i ett senare skede. Coop kommer dock att äga själva automationen, det som kan räknas till varuflödes- och logistikprocesserna.
Så Coop ska äga innehållet men inte skalet?
– Så kan man säga.
En något oväntad effekt av Coops Eskilstunaetablering kan bli att Coop ökar sin försäljning lokalt. Det är i vart fall vad bolagets vd hoppas på.
– Coop är inte marknadsledande i många Stockholmskommuner, men vi är det faktiskt i Bro. Jag är övertygad om att det kan bli så i Eskilstuna också. Men det är något man måste förtjäna genom att först och främst agera professionellt i egenskap av arbetsgivare, säger Magnus Johansson.
Markförsäljningen av den cirka 280 000 kvadratmeter stora tomten i logistikparken i Kjula, varav byggytan är cirka 109 000 kvadratmeter, ger intäkter till kommunen på cirka 85 miljoner kronor. Den totala investeringskostnaden vill Coop inte avslöja.
–Jag kan bekräfta att det handlar om flera miljarder som investeras i det här projektet, men det betyder inte att allt kommer från Coop.
Blir lagret det största i Sverige?
– Det kan jag inte svara på, men givet dagligvaruhandelns storlek är jag säker på att det kommer att bli ett av de största. Och vi vet redan nu att det blir ett av största helautomatiserade lager som sätts igång i Europa. Men jag ska ödmjukt medge att den finska kooperationens projekt är större.
Som jämförelse kan nämnas att det lager Amazon etablerar i logistikparken är 15 000 kvadratmeter.
Kommunstyrelsens ordförande Jimmy Jansson (S) beskriver etableringens betydelse för Eskilstuna som helt fantastisk.
– Det handlar om upp till 500 nya arbeten och jobbmässigt är det så vitt jag vet det största direkta tillskottet någonsin. Jag blev hånad när jag för många år sedan sa att det skulle jobba 1 000 personer i logistikparken i framtiden. Nu ser vi att det arbete vi lagt ner har burit frukt.
Han menar också att Coops val att lokalisera det nya storlagret i Eskilstuna har ett stort signalvärde.
– Under många år såg omvärlden på oss som en gammal bruksort på dekis men det är historia sen länge. Det händer otroligt mycket i Eskilstuna och vi blir allt oftare omnämnda i väldigt många olika sammanhang. Vi har knäckt glastaket, vi är tillbaka på banan och visar med de senaste etableringen att vi är en relevant global spelare.
Att Eskilstuna har den arbetskraft som Coop behöver är han övertygad om.
– Alla vet att det finns en stor arbetskraftsreserv i Eskilstuna, att det finns folk att anställa är en av våra fördelar i de här sammanhangen. Men självklart måste vi göra stora utbildningsinsatser för att få fram den kompetens som krävs. En hel del av de jobb som nu kommer är ganska avancerade, det handlar om it-jobb, automatik och olika typer av ingenjörsjobb. Men även klassiska lagerarbeten naturligtvis.
Några större satsningar på infrastrukturen i området tror inte Jimmy Jansson behöver göras.
– En del kompletteringar av järnvägsanslutningen till lagret ska göras. När det gäller elförsörjningen är det hanterbart, säger Jimmy Jansson.
Satsningen presenterades vid en pressträff på torsdagen. Vi var på plats och rapporterade live. Hela rapporteringen nedan: