MTR öppnar för att lämna Mälartåg efter brakförlust

I oktober öppnade Mälardalstrafik för att bryta avtalet med MTR. Nu tycks MTR vara inne på samma spår. Efter att ha sålt expresstågen är Mälartåg allt som företaget har kvar i Sverige.

MTR tog över driften av Mälartåg i december 2021. Avtalet sträcker sig till 2029, men kan komma att brytas i förtid.

MTR tog över driften av Mälartåg i december 2021. Avtalet sträcker sig till 2029, men kan komma att brytas i förtid.

Foto: Niklas Holm

Eskilstuna2024-02-13 11:43

I förra veckan kom beskedet att MTR säljer sin expresstågsverksamhet, MTRX. Sedan tidigare står det klart att de lämnar både pendeltågstrafiken och tunnelbanan i Stockholm till andra operatörer.

Därmed återstår nu bara Mälartåg i Sverige för Hong Kong-baserade MTR, men frågan är hur länge till.

Under 2022 gjorde MTR Mälartåg mångmiljonförlust. Bland annat efter att ha fått betala höga böter till uppdragsgivaren Mälardalstrafik för mängder försenade och inställda tåg.

I oktober öppnade Mälardalstrafik för att göra en ny upphandling som skulle kunna innebära att en annan operatör tar över Mälartåg tidigast 2026. MTR:s avtal gäller till 2029.

Enligt tidningen Arbetsvärlden kan MTR nu vara intresserade av något liknande. Tidningen har tagit del av en rapport från huvudägaren. Där framgår att MTR:s resultat i Sverige inneburit en avsevärd negativ påverkan på hela koncernens resultat och att man därför ser över framtiden för Mälartåg.

”Om problemen inte kan lösas på kort sikt kan den finansiella hållbarheten för detta kontrakt påverkas. [...] Vi undersöker för närvarande alternativen för vägen framåt för denna verksamhet”, står det i rapporten enligt Arbetsvärlden.

MTR:s presschef Erik Söderberg bekräftar däremot inte några planer på att lämna Mälartåg:

– Det är inte något som har med den här affären att göra. Vad som händer med övriga verksamheter har jag inte svar på för närvarande, säger han till Arbetsvärlden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!