Tullen satte stopp för miljövidrig smuggling till Nigeria

En Eskilstunabo i 40-årsåldern åtalas för otillåten avfallstransport efter att ha försökt smuggla två risiga arbetsfordon från Eskilstuna, via Tyskland, till Nigeria i Afrika.

Skåpbilen och den lätta lastbilen, som stoppades av Tullen i Helsingborgs hamn, hade sett bättre dagar. De var på väg från Eskilstuna till Nigeria, men då de saknade rätt handlingar och betraktades som miljöfarligt gods tog resan slut där och då.

Skåpbilen och den lätta lastbilen, som stoppades av Tullen i Helsingborgs hamn, hade sett bättre dagar. De var på väg från Eskilstuna till Nigeria, men då de saknade rätt handlingar och betraktades som miljöfarligt gods tog resan slut där och då.

Foto: Tullen

Eskilstuna2024-08-25 13:13

Det var i samband med en utresekontroll i Helsingborg hamn, i januari i fjol, som Tullverket observerade en tyskregistrerad lastbil med två slitna fordon på flaket, som var märkta med slutdestination Afrika. 

Fordonen, en lätt lastbil och en skåpbil, drog blickarna till sig då de var i väldigt dåligt skick. De saknade rätt dokumentation och det var något som fick en tjänsteman från Länsstyrelsen att göra bedömningen att det handlade om otillåten avfallstransport.

Efter samråd med åklagare startade Tullverket en utredning gällande otillåten utförsel. De båda bilarna hade transporterats från Eskilstuna och Länsstyrelsen i Skåne beslutade om ett förbud mot utförsel och export av de två fordonen från Sverige.

Lastbilschauffören har berättat att han normalt transporterar stål, men att hans chef hittat just denna fordonstransport på en fraktbörs via nätet. 

Han har vidare berättat att han samma dag hämtade upp fordonen i ett bostadsområde i Eskilstuna, där en man med nycklar till bilarna hjälpte till att lyfta upp dem på lastbilens flak med en gaffeltruck.

Den misstänkta Eskilstunabon, som beställt transporten, står som ägare till 64 avställda fordon. Han förnekar brott och säger att det inte är hans ansvar att känna till om godset är farligt eller inte. "Det är transportörens ansvar att ta reda på saker", säger han.

Han hävdar att de båda bilarna ägs av någon annan, men att han hade ägarens medgivande att skicka dem till Nigeria.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!