Fyra döda i Sörmlandstrafiken – lägsta siffran på 60 år

Antalet svåra trafikolyckor minskar i Sörmland. I år har trafiken krävt fyra dödsoffer. "En klar minskning mot rekordåret i fjol".

Så här långt är antalet dödade, allvarligt skadade och lindrigt skadade i den sörmländska trafiken färre än under rekordåret i fjol.

Så här långt är antalet dödade, allvarligt skadade och lindrigt skadade i den sörmländska trafiken färre än under rekordåret i fjol.

Foto: Roger Culmsee

Eskilstuna2020-09-06 04:45

Det är Transportstyrelsens statistik för perioden januari till och med juli som talar för att antalet olyckor fortsätter att sjunka i Sörmland. 114 dödsoffer har krävts mellan 1 januari och 31 juli i hela landet, 70 skyddade trafikanter, 44 oskyddade. I Sörmland har hittills fyra människors liv krävts - två motorcyklister, en bilist och en fotgängare. Olyckorna har inträffat i Eskilstuna, Katrineholm, Strängnäs och Vingåker.

– Siffrorna är preliminära och kan ändras om en utredning ger svaret att en dödsolycka i själva verket handlar om ett självmord, säger Ryo Yamazaki, som är statistiker på Transportstyrelsen och nämner att man i januari 2020 trodde att nio människors liv krävts i den sörmländska trafiken under 2019.

I den slutgiltiga statistiken som Transportstyrelsen levererade i april var antalet dödsoffer åtta.

– Det känns som om vi till och med är på väg att överträffa fjolåret som ur den här synvinkeln sett var det bästa trafikåret på 60 år, säger Lars Nordquist på Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) i Nyköping.

Om det finns något i den positiva utvecklingen som kan härledas till en coronaeffekt är osäkert. Både Lars Nordquist och Ryo Yamazaki tror att det är för tidigt att dra den slutsatsen.

– Visserligen var det flera som jobbade hemifrån under den tidiga våren, men å andra sidan har sommarens semestrande hemmavid medfört mera trafik, tror jag, säger Lars Nordquist.

Ryo Yamazaki håller i sak med, men kanske är följande en effekt av pandemin:

– Olyckor med påkörda fotgängare verkar ha minskat speciellt, och olyckor med äldre trafikanter i allmänhet verkar också vara lägre än vanliga år. Olyckor som associeras med arbetspendling, såsom upphinnandekollision har också tydligt minskat enligt polisrapporterad data.

En blick i backspegeln säger att antalet omkomna i den sörmländska trafiken under 2018 var elva, året dessförinnan var det tio. Men positivt är att siffrorna över antalet svårt skadade, som 2017 låg på 86 och 2018 på 72, i fjol var nere på 56. Och det ser ut att sjunka för fjärde året i följd - de som skadats allvarligt så här långt i Sörmland ligger på 23.

undefined
Så här långt är antalet dödade, allvarligt skadade och lindrigt skadade i den sörmländska trafiken färre än under rekordåret i fjol.

Antalet lindrigt skadade i Sörmland var under 2017 lika med 655, under 2018 631 och under fjolåret 568. Hittills i år är antalet lindrigt skadade 154.

Tittar man än längre bakåt så räknades dödsoffren i tusental, inte hundratal.

– I slutet av 60-talet såg statistiken annorlunda ut, säger Ryo Yamazaki. Över 1 300 omkom i hela landet i trafiken 1970, och då hade vi en ändå en mycket lugnare trafikintensitet.

– Den tekniska utvecklingen med dagens bilar är ett skäl, men jag tror även att förarna har ett annat trafiksäkerhetstänk i dag, säger han.

undefined
Antalet dödsfall i trafiken i Sörmland är under årets första sju månader fyra. Och de har inträffat i fyra olika kommuner.

Allra farligast är det att vistas i trafiken i Västra Götaland, Skåne och Stockholm. Så här långt har 22 dödsolyckor inträffat i Västra Götaland, 17 i Skåne och tio i Stockholm.

Bland de tryggaste länen i trafiken finns Blekinge, som är helt förskonade från dödsolyckor i år, och Gotland, där en dödsolycka inträffat i år.

En mild protest mot tolkningen ber Ryo Yamazaki att få lämna in.

– Jag tror att Stockholm är tryggast ur antal fordon per capita sett. Du kan inte jämföra med Gotland som bara har 60 000 invånare.

Finns det något i årets statistik som är nedslående?

– Ja, att antalet mc-olyckor inte minskar. Av dödsolyckorna är det mellan 10 och 20 procent mc-olyckor.

Rekordår följs av rekord

Om statistiken för antalet dödsolyckor och olyckor med svårt och lindrigt skadade i trafiken följer trenden över de sju första månaderna så kommer rekordåret 2019 följas av ett nytt rekordår. I fjol omkom 223 i den svenska trafiken. Hittills i år har 114 dödsoffer krävts.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!