Sett till antalet beräknade arbetstillfällen blir etableringen den enskilt största i Eskilstunas historia.
Som Eskilstuna-Kuriren har kunnat berätta ska det kinesiska företaget investera 2,5 miljarder kronor i en industrianläggning för produktion av batteriseparatorer. Detaljer och bakgrunden till storaffären presenterades vid en digital presskonferens i Eskilstuna på torsdagen.
Anläggningen med placering i Svista industriområde kommer när den är fullt utbyggd 2025 bli en av Europas största fabriker för separatorfilm för litiumbatterier och vara underleverantör till batteribolaget Northvolt.
I den första etappen, där förberedande steg redan tagits, ska produktionen förläggas i Mecas tidigare lagerlokal i Svista som ägs av fastighetsbolaget Nyfosa. I upplägget ingår sedan en utbyggnad i totalt tre etapper i nära anslutning till byggnaden. Totalt handlar det om 70 000 kvadratmeter fabriksyta parallellt med E 20.
Det i Kina börsnoterade Senior Technology Material har sedan bolaget grundades 2003 växt till ett av de ledande företagen i Kina inom batteriseparatorer. (Separatorer håller anoden och katoden i battericellen isolerade från varandra).
Produkten används vid batteritillverkning, inte minst inom den snabbväxande elbilsmarknaden som har att förhålla sig till en nästan ofattbar utvecklingsprognos. Etableringen i Eskilstuna är företagets första investering utanför Kina och avsikten är att produktionsanläggningen i Svista ska utvecklas till bolagets europeiska huvudkontor, med produktion, utveckling och marknadsföring.
De första kontakterna med Eskilstuna kommun togs i augusti med bistånd från Business Sweden.
Under presskonferensen framgick att bolaget även fört diskussioner med flera andra kommuner. Att valet till slut föll på Eskilstuna förklaras med det strategiska logistikläget och möjligheten att använda hållbara tågtransporter via kombiterminalen.
En annan faktor som lyfts fram är tidsaspekten. Det kinesiska företaget vill komma i gång snabbt, något som är möjligt med den tomma lokal som Nyfosa förfogar över i Svista. Hit hör också möjligheterna till snabb expansion på den intilliggande kommunägda marken.
I mitten av mars aviserade Northvolt att företaget fått en jätteorder från Volkswagen värd 120 miljarder kronor för att leverera battericeller över en tioårsperiod. I det upplägg som nu offentliggjorts ingår ett avtal mellan Senior och Northvolt, om att leverera separatorer från Eskilstunaanläggningen till den batterifabrik som Northvolt håller på att bygga i Skellefteå.
Storaffären har även gett eko nationellt.
– Elektrifieringen och tillgång till lagring spelar en avgörande roll i både näringslivets och samhällets klimatomställning och att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer. Det här är en viktig investering, inte minst för Eskilstuna, för att kunna tillverka hållbart producerade batterier i Sverige, säger näringsminister Ibrahim Baylan i ett pressmeddelande.
Enligt flera framtidsanalyser kan drygt halva fordonsflottan i världen bestå av elfordon inom 15 år. Om de nuvarande cirka fem miljoner elbilarna ska kunna öka till 250 miljoner år 2030 krävs att batteribranschen som helhet ligger i.