Det var vid 22-tiden på fredagskvällen som det hela inträffade. Annika Gullberg hade precis slagit av sin tv och skulle gå och lägga sig. Men så plötsligt hör hon en man som ropar på hjälp på andra sidan gatan, inne på Oxens vård- och omsorgsboende.
– Först trodde jag det var någon överförfriskad person utanför, men det fortsatte. Så förstod jag att det kom från boendet mitt emot, och så fortsatte det på det viset, säger hon.
Hon letade reda på boendets kontaktuppgifter för att få tag på någon som kunde titta till mannen, men kom inte fram någonstans, utan möttes bara av telefonsvar. Till sist beslutade hon att ringa 112.
– De kopplade mig till någon inom sjukvården och hon jag talade med lät måttligt intresserad, men lovade att kolla upp saken. Det hände ingenting och när det gått en halvtimme tänkte jag att nu har det gått för lång tid. Han bara ropade.
Återigen ringde hon SOS Alarm, men denna gång kopplades hon till polis, som hon menar reagerade annorlunda och tog saken på större allvar. Två och en halv timme efter att hon hört det första ropet, klockan halv ett på natten, blev det tyst.
Efter händelsen har hon talat med flera personer ur personalen på boendet. Både natten mot lördag och nu i måndags. Det hon fått veta är att mannen själv inte kan larma, men orsaken till det har inte framgått. Hon är orolig att mannen for illa och är kritisk till att han inte tycktes få hjälp.
– Han skrek ju, det var inte med låg volym heller, eftersom jag snett över gatan kunde spela in hur han ropade och ropade, säger hon.
Per Nyström, tillförordnad avdelningschef för äldreomsorgen inom Eskilstuna kommun, kan inte kommentera det enskilda fallet, mer än att han tillsammans med en enhetschef granskat ärendet.
– Vi finner inga som helst tecken på några missförhållanden i det här fallet. Vi kommer inte utreda det vidare, säger han.
Samtidigt tycker han det är positivt att en ur personalen återkopplade till henne efteråt samma natt. Han har inga synpunkter på att Annika Gullberg ringde polisen, utan menar att det var rådigt gjort.
– Att allmänheten signalerar och påkallar uppmärksamhet är bara positivt. Den gången oron är befogad kommer vi vara tacksamma att vi fick hjälp att uppmärksamma det. Det ser jag som civilkurage och medborgaransvar.