Vid det här laget är vi många som har upplevt det där plötsliga surret, som från ett ilsket bi, tittat upp och fått syn på en drönare. Kanske har den lilla flygande farkosten susat över hustaken där du bor och kanske har du frågat dig själv vad i hela friden den gör där – och vem som rattar spakarna.
Frågor det nu ska bli lättare att på svar på. Den 1 januari infördes nya regler för att få flyga i Sverige. Senast den 10 januari ska alla som har en drönare, och vill fortsätta flyga med den utomhus, ha registrerat sig som operatör och skaffat drönarkort.
Initiativet kommer från EU och samma regler gäller i hela unionen. Enligt Transportstyrelsen, som utfärdar de svenska drönarkorten, sker regelskärpningarna mot bakgrund av att användandet av drönare förväntas öka. Reglerna ska underlätta utvecklingen och användandet av drönare, liksom göra luftrummet säkrare när trafiken ökar.
Ett annat, minst lika viktigt syfte är att öka tryggheten och förtroendet bland människor i allmänhet. Nya drönare ska programmeras med operatörs-ID. Detta ska, på samma sätt som med flyg- och fartygstrafik, möjliggöra identifiering av en drönare på avstånd. När den lilla farkosten susar över hustaken ska du med andra ord kunna klicka dig in och ta reda på vem den tillhör.
Eskilstunafotografen Johan Bokström köpte sin första drönare för fem, sex år sedan med tanken att hyra ut den till fastighetsägare som ville inspektera tak eller skorstenar. Det blev aldrig något av den idén, men ett par år senare började han i stället använda den i sin egen yrkesutövning.
De senaste åren har drönaren blivit ett självklart inslag i jobbet och ett pålitligt verktyg i samband med fotouppdrag för såväl mäklare och reklamfilmer som bröllop.
– Man får väldigt bra vinklar. När det gäller att fota en fastighet så har jag även en sju meter hög mast som man sätter den vanliga kameran på. Den är också jättebra, men drönaren går fortare att få upp och kan sätta vinkeln exakt. Att flytta en svajig mast är lite bökigt. Drönaren står helt stilla i luften så att du kan koncentrera sig på att hitta rätt vinkel, säger han.
Han har precis registrerat sig och genomgått utbildningen på Transportstyrelsens hemsida. Drönarkortet har han skrivit ut och laminerat. Han ser bara positiva aspekter av det nya regelverket, som han tror både kommer att sålla bort oseriösa drönarförare, och bidra till minskad misstänksamhet.
– Det här uppkommer ju på grund av att det har varit strul. Luften är snart full när alla ska testa på att ha drönare i en eller annan form. Folk som ser drönaren i luften har ju ingen aning om det är professionellt eller någon som bara leker. Jag tycker att det är jättebra att man drar åt snaran där, säger han.
Johan Bokström har många gånger upplevt hur drönaren drar uppmärksamheten till sig när han är ute på jobb, inte minst när han fotograferar hus åt mäklare.
– Grannar kommer fram och är nyfikna. Andra undrar vad fan jag håller på med. Man är inte van vid det här och så läser man i tidningen att snart är de där drönarna inne i ditt badrum om du har fönstret öppet. Drönare har gett folk lite dålig smak i munnen, och det förstår jag. Därför känns det bra att kunna visa upp det här kortet.