– Det känns oerhört roligt att vi snart är igång. Det riktigt kliar i fingrarna på oss och man känner sig lite grann som ett barn på julafton, säger Niklas Johansson på Mantena.
Mälartåg är Sörmlands nya moderna regionaltåg som successivt mellan 2019 och 2021 kommer att sättas i trafik. I första skedet handlar det om 33 tåg, specialbeställda från Schweiz, som kommer finnas inom systemet. Mälartåg är tillverkade av Stadler i Schweiz. Det är tvåvåningståg av DOSTO-modell utrustad med 333 sittplatser och 22 fällstolar. I depån i Eskilstuna finns plats för fyra tåg. Mantena som tog över fastigheterna i februari har ansvar för driftsäkerhet och underhåll av tågen. Nu är fokus att få i ordning på verkstaden med verktyg och redskap.
– En planeringsperiod har påbörjats som för oss på Mantena handlar om att vara så förbereda som vi bara kan inför hösten. Vi vill ha en depå som är optimalt anpassad för tågförvaring, säger Niklas Johansson, affärschef på Mantena.
Mårten Levin, VD för Mälardalstrafik, beskriver tågen som toppmoderna fordon anpassade för de speciella naturförhållandena i Mälardalen.
– Det är standardtåg men som är vinteranpassade för det nordiska vinterklimatet. Jämfört med dagens tåg är de mer komfortabla och moderna. Som resenär kommer du att slippa allt bullerljud och självklart finns i tågvagnarna både luftkonditionering och wi-fi i, något flera tåg inom Mälartrafik inte är utrustade med idag, säger Mårten Levin. Inför hösten ses fordonen över och testas och personal utbildas i de nya tågen.
– Fordonen ska testas och myndighetsgodkännas för att därefter kunna sättas i drift och tas över av fordonsägare. Det är en kedja av händelser som måste ske där vi står sist i kö. När allt detta är klart så kommer tågen att rulla in till oss, säger Niklas Johansson.
Under den tidiga förmiddag då tidningen besöker depån är det sex anställda på plats som ser över inomhusmiljön för verksamheten. Med tiden beräknar Mantena att utöka sin personalskara. Inom en två- till tioårsperiod tros man ha upp emot femtio anställda tekniker plus övrig personal. Mälartåg ska bland annat att trafikera sträckorna Eskilstuna-Stockholm, Hallsberg-Katrineholm-Stockholm och Nyköping-Stockholm. Driftdatum är oklart, men beräknas bli någon gång till hösten.