Parken Zoo och TV4 sams igen

"Kalla Fakta-effekten" höll på att ta död på Parken Zoo. Nu hoppas Parken Zoo att TV4 ska bidra till en positiv nystart.

Lejonungar_AN_5jpg.jpg

Lejonungar_AN_5jpg.jpg

Foto:

Eskilstuna2014-03-26 14:19

Serien Veterinärerna ska med start den 10 april sändas i Sjuan, som är en del av TV4-gruppen. I tio avsnitt följs bland andra Parken Zoos veterinär Marek Goczkowski. Han var bland annat med och avlivade Parken Zoos livsdugliga pumor. Marek Goczkowski försvarade djurparkens beslut och förklarade att det var lika naturligt att avliva pumor med vissa skavanker som att avliva halta hästar samt oönskade katter och hundar.

Parken Zoo AB satsar cirka 700 000 kronor för att få delta i serien som skapats av produktionsbolaget Titan och som köpts av TV4.

Att TV4 och Parken Zoo indirekt samarbetar kan synas märkligt. Det var TV4:s granskande magasin Kalla Fakta som hösten 2012 visade bilder på avlivade djur som förvarades i en fryscontainer tillsammans med djurfoder. Avslöjandet medförde omfattande negativ publicitet som till stor del påverkade fjolårets besökssiffror och resultat. I Parken Zoo AB:s styrelseprotokoll benämns de kostsamma konsekvenserna "Kalla Fakta-effekten".

– I det här fallet var det Titan som tog kontakt med oss och ville att vi skulle medverka, säger Parken Zoos vd Irja Bäckström.

Irja Bäckström anser inte att det är särskilt märkligt att just TV4-gruppen förfogar över serien, hon säger sig dock ha förståelse för frågeställningen.

– Vi tyckte själva att det skulle vara värdefullt att få vara med i serien.

Vad hoppas ni uppnå?

– Vi får visa vårt arbete på riktigt, och i vardagen. Tittarna ska förstå vad bevarandearbete handlar om. Med tanke på klippen vi fått se i förhand så får jag känslan av att vi lyckas förklara varför det finns djur i en djurpark.

Har ni kunnat villkora deltagandet?

– Ja, vi avgör vad vi vill visa och hur det vinklas naturligtvis. Vi har varit noga med att få se materialet i förväg så att det stämmer överens med vad vi vill ha ut för budskap.

Ni satsar 700 000 kronor, vad är det som kostar?

– Det är en kommersiell kanal som sänder och produktionen är också kommersiell. Den finansieras av partners där vi är en av tre. Det blir vår största marknadsföringsinsats det här året och med tanke på den knappa budget vi har är serien en viktig del i vår sommarkampanj. Det här blir något av nystart.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!