Bilköpare i åldrarna 16 till 34 år liter betydligt mer på en kvinnlig än en manlig bilförsäljare enligt en undersökning gjord av Kantar Sifo. Sofia Carlström är säljare av Audibilar på Möller bil och hon tror inte att det handlar om manligt och kvinnligt.
– Jag och mina kollegor har pratat om att välja en kvinnlig eller manlig försäljare när man kommer hit. Jag skulle säga att det mer handlar om personligheter här. Eller så är det så att jag råkar vara här när kunden kommer in, säger Sofia Carlström.
Hon förklarar att kunder säkert vänder sig till henne på grund av att de känner att de kan ställa vilka frågor som helst till henne.
– Man kan ställa vanliga frågor till mig som man kanske inte ställer till en manlig säljare. De flesta kunderna är inte experter, man känner sig mer bekväm med mig tror jag, och det handlar inte bara om yngre kunder utan även äldre.
Hon tror att många som kommer till dem känner sig på samma nivå som henne och många gånger handlar det om att få en relation till säljaren.
– Hos oss känner jag inte att det är annorlunda bara för att jag är kvinnlig säljare, det har jag aldrig känt. Frågan om manlig eller kvinnlig säljare har ingen roll för mig. Det är inte säkert att en kvinna köper en bil bara för att det är en kvinnlig säljare, exempelvis.
Många gånger har kunden bestämt sig redan innan de kommer in vad det är för bil de ska köpa, men Sofia Carlström förklarar att det inte alltid blir så när kunden väl har bestämt sig.
– Det blir inte alltid det första valet. Vi har ibland kunder som kommer in och säger att de behöver en bil, då måste man göra en analys över vad bilen ska användas till, vilka som ska köra och var man kör som exempel.
Sofia Carlström förklarar att hon alltid har varit välkommen som kvinna i Auditeamet i Eskilstuna och att hon inte märkt av någon skillnad för att hon är just kvinna.
– Enda gången det märks är när hela Möller bil träffas, att vi inte är så många kvinnor i företaget, då kommer det över en. Men här med mina kollegor känner jag aldrig så. Här har jag en manlig kollega, Daniel Kalinic, och min chef, Hans Thim, och vi fungerar väldigt bra tillsammans.
Hon tycker att det har förändrats när det gäller kvinnliga försäljare, förr var det ofta en lite manlig kvinna som var säljare men det behövs inte idag för att smälta in.
– Jag får kanske väldigt många enklare frågor än min manliga kollega. Det beror nog mer på att det är avdramatiserat att fråga mig, man har inte förväntningar att jag ställer svåra motfrågor. Jag tror samtidigt att man oftast ställer mer invecklade frågor till en manlig försäljare då man förväntar sig att de kan mer, speciellt tekniska bitar.
– De förväntar sig svar av Daniel på ett annat sätt. Sen kan det komma kunder som kommer hit för att se vad jag kan och ställer svåra frågor, men det får man bjuda på så får jag kolla upp och återkomma med svar.
Att man fortfarande pratar om manligt och kvinnligt tycker hon är lite konstigt.
– Det är intressant att vi fortfarande pratar om det här ämnet. Jag tänker att man handlar bilen av en person, oavsett om det är jag som kvinnlig säljare eller min manliga kollega. Jag har arbetat här som säljare av Audi i sju år och det är här jag känner att jag ska vara, avslutar Sofia Carlström.