Driftstoppet för IP-only i Eskilstuna inleddes strax före 10.30 på lördagsmorgonen och omkring 580 kunder stod utan bredband. Felsökningen pågick under hela lördagen och först vid 16.40 stod det klart att det kunde röra sig om ett kabelbrott.
Under lördagskvällen bekräftades misstankarna och för att kunna laga den trasiga kabeln krävs grävningsarbeten. Det arbetet inleddes vid 08-tiden på söndagsmorgonen, men under förmiddagen stod det ännu skrivet i stjärnorna när bredbandskunderna åter skulle kunna surfa på internethavet.
– Felet är identifierat och vi är på plats och arbetar intensivt med att lösa problemet så snart som möjligt. Men dessvärre har vi just nu ingen säker prognos på när det förväntas vara klart, sade Natalie Rudarp, kommunikationschef hos IP-only, vid 11-tiden.
Vid 16.30-tiden meddelade Rudarp att man hade lyckats lösa driftstörningen.
– Det har varit ett arbete som pågått löpande där kunder successivt har återfått sitt bredband. För tillfället handlar om färre än tio kunder som är påverkade av avbrottet.