Glass i stora lass: "Mycket nöjda över försäljningen"

GB glace med sin fabrik i Flen hade ett bra 2020 då deras volym ökade med 8,5 procent. Det var inte styckförsäljningen som gick bra, snarare hela lådor som kunder köpte hem.

"Bland våra bästsäljare ser vi stycksaker som Tip top, Piggelin, Päronsplitt och Sandwich. De tillverkas alla i Flen och ingår även i Klassikerlådan som är en mycket populär produkt som säljs i butik", säger Igor Papec.

"Bland våra bästsäljare ser vi stycksaker som Tip top, Piggelin, Päronsplitt och Sandwich. De tillverkas alla i Flen och ingår även i Klassikerlådan som är en mycket populär produkt som säljs i butik", säger Igor Papec.

Foto: Seda Aksoy / Niklas Holm / GB Glace

Flen2021-01-15 07:23

Av de tre stora aktörerna i Sverige ökade Sia glass sin volym med 10,9 procent, följt av Triumf glass 9,8 procent och GB glace, som har sin fabrik i Flen, med 8,5 procent, enligt statistik från undersökningsföretaget AC Nielsen.

– Vi har tidiga med att ställa om fabrikens rutiner då pandemin bröt ut under våren 2020. Rigorösa säkerhetsrutiner och kvalitetskontroller upprättades snabbt, vilket gjorde att anställda höll sig friska och vi kunde leverera glass trots de stora utmaningar som vi möttes av, konstaterar Igor Papec, fabrikschef på GB glace i Flen.

undefined
Igor Papec, fabrikschef på GB Glace i Flen.

Han förklarar att de utöver det såg ett snabbt förändrat köpmönster från sina kunder.

– Vi ställde om delar av produktionen att fokusera mot det vi kallar In home glass, så som multipack, GB gräddglass med mera. Den typen av produkter bidrog till en stark försäljningsökning. Bland våra bästsäljare ser vi stycksaker som Tip top, Piggelin, Päronsplitt och Sandwich. De tillverkas alla i Flen och ingår även i Klassikerlådan som är en mycket populär produkt som säljs i butik, säger Igor Papec.

Enligt AC Nielsen så ökade er volym med 8,5 procent under 2020, stämmer de siffrorna?

– Vi har inte möjlighet att kommentera försäljningssiffror specifikt, men i och med de utmaningar som vi och många andra företag var tvungna att hantera är vi mycket nöjda över försäljningen 2020 och vi ser positivt på 2021 vad gäller den kommande glassäsongen, avslutar Igor Papec.

AC Nielsens statistik om den svenska glassmarknaden visar att den växte med nära nio procent under pandemiåret 2020 och storsäljare blev den svenska klassikern glassbåten.

undefined
"Vi har under året sålt nära 14 miljoner glassbåtar i butik. Glassbåten är en Sia glass-klassiker som hängt med ända sedan 1960-talet", säger Dan Bengtsson, marknadschef på Sia glass.

– Vi har sålt nära 14 miljoner glassbåtar och det är troligen en coronaeffekt. Folk har stannat hemma mer än vanligt och det märks på glassätandet, säger Dan Bengtsson, marknadschef på Sia glass, och fortsätter:

– Under pandemin har människor varit hemma i större utsträckning, såväl semestertider som till vardags, och det tycks ha påverkat glasskonsumtionen.

Det finns fler tecken på att coronasmittan fått svensken att äta mer glass.

– Vi har sett en jätteökning av vad vi i branschen kallar flerpack, alltså en box med flera glassar, och det tror vi med all säkerhet är en effekt av pandemin. Vi har själva ökat mest av samtliga aktörer, vi växte med över 26 procent på flerpack under året, avslutar Dan Bengtsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!