För snart två år sedan skulle fiberleverantören IP Only förbereda för installation hemma hos Stefan Persson, strax utanför Flen. Under arbetet råkade man gräva av den befintliga teleledningen, och den tillfälliga sladdlösningen kom till.
– Det skulle ta max en vecka att få till en riktig lösning men det är fortfarande inte åtgärdat, trots att jag stöter på, säger Stefan Persson.
Den avgrävda markledningen har ersatts med en kabel som hänger från en vägskylt, längs med vägen, till ett träd, vidare till ett stuprör och in i huset via ett fönster.
Kabeln som vajar i luften påverkas av blåst och regn och är inte gjord för utomhusbruk, enligt Persson. Därför fungerar bredbandet dåligt eller inte alls, och den fasta telefonen har under hela perioden varit vidarebefordrad till mobilen.
Under de snart två år som har gått har Stefan Persson betalat fullt pris för sina olika abonnemang, suttit i telefonkö i timmar och inte fått sin fiber installerad, men problemet bollas vidare mellan de olika inblandade aktörerna – IP Only, Skanova, Telia och Telenor.
– Mitt problem är att jag förlorade det jag hade. Och att jag betalar för saker jag inte får, säger Persson.
Han upplever inte att han får något stöd av Flens kommun och är kritisk till att Håkan Franzén, som är bredbandsansvarig i kommunen, i en intervju med P4 Sörmland varnade för att "om det skrivs massa negativt så att folk inte beställer fiber så kan underlaget för de som bygger bli för dåligt så att de drar sig ur".
– Jag har sett hur det har varit på andra ställen där folk har haft problem, då har kommunens it-personer ställt sig bakom de drabbade och hjälpt till. Jag har bett honom komma hit flera gånger så han får se, men det har han inte gjort, säger Persson.
Franzén är på semester, men Håkan Bergsten som är kommunchef, beklagar situationen.
– Det är olyckligt när invånare blir drabbade på det här sättet, och om vi har möjlighet ska vi påtala enskilda fall, men vi kan inte driva enskilda ärenden, säger Bergsten.
Robbin Grönstedt, presstalesperson på IP Only, tycker inte att lösningen låter något bra när han får höra om Perssons situation. Han säger att det "naturligtvis måste åtgärdas", men att ansvaret inte ligger hos dem.
– Vi på IP Only gräver ju inget själva utan vi anlitar olika entreprenörer. Om de på något vis gör något fel, som att köra för fort, är det deras ansvar men samtidigt vill vi ju ha nöjda kunder, så vi får väl pusha lite på den här entreprenören att göra rätt, säger Grönstedt.